Pénteken lép életbe a franciák repülési tilalma az olyan belföldi városok felé, ahová két és fél óránál rövidebb idő alatt vasúton is el lehet jutni. Franciaország lesz az első ország az Európai Unióban, amely mindezt a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében teszi meg – írja a Traveller.com. Azokat az utazókat, akik azt tervezték, hogy az olcsó jegyeket kihasználva repülnek városról városra, csalódás érheti. Április elejétől
a francia kormány betiltja a rövid repülőjáratokat, köztük olyanokat, mint az Air France Párizs–Bordeaux vagy Párizs–Lyon járata.
Mindeközben a Párizsból Toulouse-ba tartó, vasúton négyórás, illetve a Párizs–Nizza, vonattal körülbelül hatórás viszonylatokon továbbra is közlekedhetnek majd a belföldi repülőgépek. A tilalom nem vonatkozik a nemzetközi járatokra sem, így az olyan útvonalak, mint például a Lyon–Párizs–Szingapúr–Sydney, továbbra is lehetségesek.
Franciaországban jelenleg 2800 kilométernyi nagy sebességű vasúti pálya van, amelyek a francia városokat olyan célállomásokkal kötik össze, mint London, Brüsszel, Amszterdam vagy Frankfurt. Az Európai Unió bejelentette, hogy 2030-ig meg kívánja duplázni a nagy sebességű vasútvonalakat, hogy ezzel is felgyorsítsa az utasok vasútra való átterelését.
Franciaország nemrégiben mutatta be negyedik generációs nagy sebességű vonatait, a TGV M-et, amelyet a 2024-es párizsi olimpiára állítanak forgalomba. Ezek húsz százalékkal kevesebb energiát használnak, és 32 százalékkal csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást.
Eközben a rövid távú légi járatok tilalmát fontolgatja Spanyolország és néhány skandináv ország is. Németország már megduplázta az ilyen viszonylatokra kivetett adókat, és szintén vizsgálja a tiltást, míg Ausztriában a nemzeti légitársaság már megszüntette a népszerű Bécs–Salzburg útvonalat. A környezetvédők szerint a rövid távú járatok indokolatlanul nagy terhelést jelentenek, ugyanis a repülőgépek felszállás és leszállás során égetik el a legtöbb kerozint.
Nem ért mindenki egyet ezekkel a véleményekkel. Ez derül ki egy tanulmányból, amelyet Rövid távú repülés és fenntartható összeköttetés címmel a Nemzetközi Repülőterek Tanácsa (ACI), az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA) és a Polgári Légiforgalmi Szolgálatok Szervezete (CANSO) készített. Szerintük
figyelembe kell venni, hogy a rövid távú légi közlekedés lesz az új szén-dioxid-mentes technológiák belépési pontja.
Az előrejelzések szerint az elektromos, hidrogén-elektromos és hidrogénüzemű repülőgépek mind a légi közlekedés rövidebb, regionális szegmenseiben fognak először megjelenni.
Borítókép: Nagy sebességű vasúti jármű vezetőállása (Fotó: AFP/Zhao Ge)