Magáncégeket ösztönöz az Ukrán Vasutak (UZ) arra, hogy fektessenek be és építsenek vasúti cargo terminálokat az ország nyugati területein – tette közzé a Railfreight.com szakportál. – Békeidőben a vasút volt a gazdaság fő ütőere. A háború alatt a biztonság oszlopává váltunk. Ezért infrastruktúrát kell kiépítenünk a nyugati határokon átívelő export és import fejlesztéséhez – mondta Alekszandr Kamysin, az UZ igazgatótanácsának elnöke.
– A gazdasági minisztériummal közösen felajánljuk magánvállalkozásoknak, hogy terminálokat építsenek a Lengyelországgal, Szlovákiával, Magyarországgal és Romániával közös határátkelőkön. Mi biztosítjuk a vasúti infrastruktúrát, a többit a helyi önkormányzatok segítik
– tette hozzá.
Mint korábban megírtuk, az UZ szeretné megduplázni az EU-országokkal közös határátkelők teljesítményét, hogy megőrizze exportkapacitását. A háború során Oroszország blokkolja Ukrajna fő tengeri kikötőit, korlátozva ezzel a mezőgazdasági termékek Európába exportálását. A vasúti áruszállítás fontos szerepet játszhat ennek az exportnak a folytatásában, és Záhony készen áll, hogy a jelenleginél jóval nagyobb forgalmat kezeljen. A szomszédos ország vasúttársaságának adatai szerint
Ukrajnából évente összesen mintegy 60 millió tonna gabonát exportálnak, ennek 95 százaléka eddig a tengeri kikötőkön keresztül hagyta el az országot.
A kelet-európai gabona piacra juttatása nem csak a termelők érdeke: Ukrajna és Oroszország együttesen a világ búzaexportjának több mint egynegyedét adja.
Borítókép: Zajlik a munka a záhonyi átrakókörzetben (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)