Vasúti átrakókat építtetne Ukrajna az EU határain

A tengeri blokád miatt hajók helyett vagonokban szállítják majd a gabonát Európa felé. Ebben kaphat szerepet a záhonyi átrakókörzet.

2022. 03. 28. 14:56
Czérna Attila
Eperjeske, 2012. július 12. Czérna Attila figyeli a gépek mozgását az eperjeskei átrakóállomás vasérczúzdájának tetején. Az eltérő nyomtávú vasúti rendszerek találkozásánál kiépített záhonyi átrakókörzet Magyarország legnagyobb árumennyiséget átbocsátó vasúti komplexuma, mely évente mintegy 4-5 millió árutonna kapacitással üzemel. A 2007 óta a Záhony-Port Zrt. Vasútvállalat által üzemeltetett, 84 négyzetkilométer kiterjedésű komplexum Európa egyik legnagyobb terminálja. MTI Fotó: Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magáncégeket ösztönöz az Ukrán Vasutak (UZ) arra, hogy fektessenek be és építsenek vasúti cargo terminálokat az ország nyugati területein – tette közzé a Railfreight.com szakportál. – Békeidőben a vasút volt a gazdaság fő ütőere. A háború alatt a biztonság oszlopává váltunk. Ezért infrastruktúrát kell kiépítenünk a nyugati határokon átívelő export és import fejlesztéséhez – mondta Alekszandr Kamysin, az UZ igazgatótanácsának elnöke. 

– A gazdasági minisztériummal közösen felajánljuk magánvállalkozásoknak, hogy terminálokat építsenek a Lengyelországgal, Szlovákiával, Magyarországgal és Romániával közös határátkelőkön. Mi biztosítjuk a vasúti infrastruktúrát, a többit a helyi önkormányzatok segítik

– tette hozzá.

Mint korábban megírtuk, az UZ szeretné megduplázni az EU-országokkal közös határátkelők teljesítményét, hogy megőrizze exportkapacitását. A háború során Oroszország blokkolja Ukrajna fő tengeri kikötőit, korlátozva ezzel a mezőgazdasági termékek Európába exportálását. A vasúti áruszállítás fontos szerepet játszhat ennek az exportnak a folytatásában, és Záhony készen áll, hogy a jelenleginél jóval nagyobb forgalmat kezeljen. A szomszédos ország vasúttársaságának adatai szerint 

Ukrajnából évente összesen mintegy 60 millió tonna gabonát exportálnak, ennek 95 százaléka eddig a tengeri kikötőkön keresztül hagyta el az országot.

A kelet-európai gabona piacra juttatása nem csak a termelők érdeke: Ukrajna és Oroszország együttesen a világ búzaexportjának több mint egynegyedét adja. 

Borítókép: Zajlik a munka a záhonyi átrakókörzetben (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.