A magyarországi infláció 2021-ben 5,1 százalékra gyorsult az előző évi 3,3 százalékról – olvasható abban a tanulmányban, amelyet a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) készített az infláció tavalyi alakulásáról. Ebből egyértelműen kiderül, hogy jelentős részben nemzetközi okok állnak a háttérben, amelyek hatása alól hazánk sem tudott kibújni.
A kedvezőtlen körülményeket csak tetézi az Ukrajnában dúló háború, így nemcsak nálunk, hanem a világ több országában is nagy feladat elé állítja a kormányokat és a jegybankokat az árak emelkedése.
A tanulmány a többi között megállapítja, hogy a tartós cikkek fogyasztói árait a globális szintű értékesítés okozta erős piaci verseny, a diverzifikált termelésből adódó költségminimalizálás, valamint a folyamatos technológiai fejlődés miatt alapvetően visszafogott árdinamika jellemezte az elmúlt években. Mint írják, az évtizedek alatt kialakult globális termelési láncok stabilitást adtak a fogyasztói áraknak is. Ez a stabilitás főként a koronavírus okozta keresletcsökkenés és termeléskiesés, majd a járvány enyhülését követően a hirtelen helyreálló keresletet követni nem tudó kínálat miatt felborult. Ennek eredményeként több, fogyasztási cikket gyártó ipari szektorban világméretű áru- és alapanyaghiány alakult ki. Ennek következtében számos nyersanyag, mint például a fa, illetve több érc – köztük az elektronikai ipar alapját képező szilícium – világpiaci ára is rövid időn belül a többszörösére emelkedett.
A szakértői anyag arra is felhívja a figyelmet, hogy az alapanyagköltségek emelkedése mellett a végső fogyasztói ár egy-három százalékát kitevő szállítási költségek is jelentősen nőttek.
Sőt a múlt évben hirtelen felfutó keresletet nemcsak az ipari, hanem a globális értékláncok ütőerét adó tengeri szállítási szektor sem tudta követni. A járvány miatt csökkentek a kapacitások, a kikötői munkaerőhiány következtében jelentősen nőttek a rakodási idők, ami a szoros menetrend mellett működő hajóknak jelentős késéseket okozott.
– Ezek miatt és a következő tengeri járművek kipakolásának szükségessége okán a hajóknak nincs lehetőségük megvárni az üres konténerek visszapakolását. Így azok az európai és az amerikai kikötőkben maradtak ahelyett, hogy visszajutottak volna a kiindulópontot jelentő Kelet-Ázsiába. Ebből kifolyólag viszont Kínában konténerhiány alakult ki, ami jelentős drágulást okozott az onnan elszállítandó áruk szállítási díjában.