Politikai támadások sokasága érte a magyar kormányt, amikor bevezette, majd meghosszabbította az üzemanyagárstopot. Érdemes megvizsgálni, hogy egyes nyugat-európai államok mire is jutottak az üzemanyagárak letörésében. A Mediaworks Hírcentrumának külföldi tudósítói északi, nyugati és déli példát mutatnak be.

Olaszország: halra se futja
Az egekbe szöktek az üzemanyagárak Olaszországban, ez pedig komoly feszültségekhez és általános inflációhoz vezetett. Az elmúlt kilenc hónapban folyamatosak voltak a drágulások, az egyre növekvő elégedetlenség miatt márciusban a Mario Draghi vezette kormány adócsökkentéssel próbálta visszaszorítani az elszállt üzemanyagárakat. Az idő tájt Olaszország egyes tartományaiban a benzin literenkénti ára elérte a 2,6 eurót, mostani árfolyamon számolva a 980 forintot. Ischia szigetén mérték a legdrasztikusabb drágulásokat, ahol a dízel majdnem 2,7 euróba került. Ezután lépett életbe a benzinre és a gázolajra kivetett adó 25 centes literenkénti csökkentése. A lépés érezhetően megkönnyítette az autósok életét, a változtatás teli tanknál akár 17 eurós megtakarítást is jelentett.
A kedvezményes árak azonban még így is 1,8 és két euró – 680 és 750 forint – között mozognak.
Az adócsökkentést kezdetben csak negyven napra vezették be, de hatályát utóbb július elejéig meghosszabbították.
Az üzemanyaghelyzet egyébként gyors és heves reakciókat váltott ki Olaszországban. A szállítmányozók és a halászok például tiltakozással reagáltak: autópályákat lebénító teherautós blokádokkal és lezárt kikötőkkel hívták fel a figyelmet arra, hogy veszteséggel dolgoznak, egyúttal szorgalmazták, hogy a kormány vállaljon közvetítő szerepet és állapodjon meg kedvezményes árakban a forgalmazókkal.
A tavalyi évhez képest duplájukra emelkedtek az üzemanyagárak, miközben szorult anyagi helyzete miatt egyre több fogyasztó mond le a haltermékekről – panaszkodtak egyik alkalommal a halászok.
A megemelkedett üzemanyagárak a turizmusban is éreztetik hatásukat: az olasz nyári vakációnál becslések szerint 150 eurós többletköltséggel kell számolni, nőttek ugyanis a légicégek és a hajótársaságok tarifái, de a szállodákban és a tengerparti belépőért is többet kérnek.