Politikai támadások sokasága érte a magyar kormányt, amikor bevezette, majd meghosszabbította az üzemanyagárstopot. Érdemes megvizsgálni, hogy egyes nyugat-európai államok mire is jutottak az üzemanyagárak letörésében. A Mediaworks Hírcentrumának külföldi tudósítói északi, nyugati és déli példát mutatnak be.
Olaszország: halra se futja
Az egekbe szöktek az üzemanyagárak Olaszországban, ez pedig komoly feszültségekhez és általános inflációhoz vezetett. Az elmúlt kilenc hónapban folyamatosak voltak a drágulások, az egyre növekvő elégedetlenség miatt márciusban a Mario Draghi vezette kormány adócsökkentéssel próbálta visszaszorítani az elszállt üzemanyagárakat. Az idő tájt Olaszország egyes tartományaiban a benzin literenkénti ára elérte a 2,6 eurót, mostani árfolyamon számolva a 980 forintot. Ischia szigetén mérték a legdrasztikusabb drágulásokat, ahol a dízel majdnem 2,7 euróba került. Ezután lépett életbe a benzinre és a gázolajra kivetett adó 25 centes literenkénti csökkentése. A lépés érezhetően megkönnyítette az autósok életét, a változtatás teli tanknál akár 17 eurós megtakarítást is jelentett.
A kedvezményes árak azonban még így is 1,8 és két euró – 680 és 750 forint – között mozognak.
Az adócsökkentést kezdetben csak negyven napra vezették be, de hatályát utóbb július elejéig meghosszabbították.
Az üzemanyaghelyzet egyébként gyors és heves reakciókat váltott ki Olaszországban. A szállítmányozók és a halászok például tiltakozással reagáltak: autópályákat lebénító teherautós blokádokkal és lezárt kikötőkkel hívták fel a figyelmet arra, hogy veszteséggel dolgoznak, egyúttal szorgalmazták, hogy a kormány vállaljon közvetítő szerepet és állapodjon meg kedvezményes árakban a forgalmazókkal.
A tavalyi évhez képest duplájukra emelkedtek az üzemanyagárak, miközben szorult anyagi helyzete miatt egyre több fogyasztó mond le a haltermékekről – panaszkodtak egyik alkalommal a halászok.
A megemelkedett üzemanyagárak a turizmusban is éreztetik hatásukat: az olasz nyári vakációnál becslések szerint 150 eurós többletköltséggel kell számolni, nőttek ugyanis a légicégek és a hajótársaságok tarifái, de a szállodákban és a tengerparti belépőért is többet kérnek.
S a folyamat még nem ért a végére. Az üzemanyagárak a kormányzati intézkedések ellenére bár mérsékeltebben, de továbbra is kúsznak felfelé. Ráadásul az orosz–ukrán konfliktus miatt a további drágulás sincs kizárva.
A helyzet olyannyira nem rózsás, hogy egyes szakértők szerint az Oroszország szankcionálását célzó, több európai tagállam által szorgalmazott kőolajembargó egyenesen drámai következményekkel járna Olaszországra nézve.
Spanyolország: napi árak
Hiába vezetett be üzemanyagbónuszt a spanyol kormány, egyre drágább a tankolás az országban. A Pedro Sánchez vezette szocialista vezetés márciusban döntött úgy, hogy 20 centes kedvezményt ad literenként minden autósnak, hogy mérsékelje az orosz–ukrán háború miatt elszabaduló árakat. A spanyol sofőrök kezdetben még megérezték a csökkentést, mostanra azonban az ibériai országban akadnak olyan kutak, ahol a bónusszal együtt is többet fizetnek a benzinért és a gázolajért, mint márciusban.
Érdemes áttekinteni, hogyan is alakultak az árak az elmúlt fél évben.
A benzin és a gázolaj január óta folyamatosan drágul, az oroszok február végi ukrajnai inváziója csak meggyorsította a folyamatot.
Tavaly decemberben a benzinért még átlagosan 1,4 eurót, a gázolajért kevesebbet, nagyjából 1,2 eurót kértek el. Április 1-jén, a bónusz hatálybalépésekor Spanyolországban az üzemanyagok átlagára már 1,8 euró (körülbelül 680 forint) körül mozgott, amit a bevezetett kormányzati támogatás 1,6 euróra (nagyjából 600 forintra) szorított. Ehhez képest a gázolaj átlagára május 10-én már 1,9 euró volt, ami több mint 720 forintnak felelt meg. S a benzin átlagára is csak nagyon kevéssel maradt el ettől.
A 20 centes kedvezmény levonása után is literenként körülbelül 1,7 eurós – hozzávetőleg 645 forintos – áron lehet jelenleg megtankolni a járműveket. Akadnak ugyanakkor már olyan töltőállomások is, ahol két eurónál is többet kérnek az üzemanyagokért. Összességében a helyzet egyre rosszabb, már csak azért is, mert a kutak hatvan százaléka naponta emeli az üzemanyagok árát. Spanyolországban még soha nem került ilyen sokba megtankolni az autókat.
Nem véletlen, hogy a gazdasági miniszter, Nadia Calvino a múlt héten többször figyelmeztette a benzinkutakat: ha tovább növelik az árakat, elszívva ezzel a kedvezményt az autósok elől, akkor azonnali hatállyal megszüntetik a június 30-ig meghirdetett üzemanyagbónuszt, mert az nem tölti be azt a funkciót, ami miatt érvénybe léptették.