A múlt hónapban leálltak a szerelőszalagok Boeing gyárában, Seattle-ben. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a gyártó májusban tíz napra felfüggesztette a 737 MAX gyártását, mert az alkatrészek nem érkeztek meg időben. A Boeing pénzügyi igazgatója, Brian West elismerte, hogy bizonyos beszállítók esetében
szűk keresztmetszetek lassítják a 737 MAX gyártását és kiszállítását.
A Boeing problémái az új keskeny törzsű repülőgépek területén érzékenyen érintik az olyan ügyfeleket, mint a Ryanair. A vezető európai diszkont a 737-es kálváriájának első percétől kitart a redmondi gyártó mellett, de most mégsem jut elég szállítóeszközhöz. A fuvarozó igyekszik kihasználni a növekvő légi utazási keresletet, de a repülőgépek késedelmes átadása nehéz helyzetbe hozza.
Nincs könnyű helyzetben a gyártó sem. Elemzői becslések szerint a Boeing várhatóan mintegy 3,6 milliárd dollár készpénzt éget el 2022 első felében, bár a vállalat előrejelzése szerint az év végére pozitív pénzügyi eredményt produkálhat. Ez a remény nagyrészt a 737 MAX és a 787 Dreamliner kiszállításának a sikerétől függ, ami a beszállítók megbízható működését feltételezi. A többhetes sanghaji kikötőleállás áprilisban és májusban felborította a globális ellátási láncok normális működését. Az ukrajnai háború miatt a gyártók és a beszállítók is kénytelenek átütemezni a határidőket.
Különösen kényes pont, hogy a repülőgépipar titánszükségletének több mint felét Oroszországból fedezi.
Az Airbus időközben készleteket halmozott fel a kulcsfontosságú anyagból, és keményen dolgozik az új források felkutatásán. Az Airbus főnöke arra hívta fel az EU döntéshozóit, hogy ne vessenek ki importtilalmat az orosz titánra, és kötelezettséget vállalt arra, hogy a vállalat másodlagos forrásokat keres a titánpiacon. Guillaume Faury vezérigazgató egy nyilatkozatában azt mondta, hogy a repülőgépgyártó megfelelő biztosítékokat kapott a bizottságtól a titán beszerzése területén, azután is, hogy az EU szankciókat vezetett be Oroszország ellen. Faury szerint
ragaszkodniuk kell ahhoz, hogy az Airbus titánellátása rövid- és középtávon biztosított legyen.
A vállalat 2025-ben már havi 75 repülőgépre kívánja növelni népszerű keskeny törzsű A320-as sorozatának gyártását.
Az Airbus helyzete kényes – tette közzé a Flightglobal.com –, hiszen míg nem szeretné elveszíteni az orosz titánbeszállítóját, addig a szankciók miatt nem adhatott át az Aeroflotnak két A305-900-as, széles törzsű gépet annak ellenére, hogy az orosz légitársaság már kifizette. A vételárat visszajuttatták, és a gépekért már bejelentkezett a Turkish Airlines.
Borítókép: A Boeing Dreamlinere budapesti kifutón, lengyel zászló alatt. Nem tudnak eleget gyártani belőle (Fotó: MTI/Kovács Tamás)