Palkovics: Tartható a 2030-ra kitűzött klímacél

A kibocsátás további csökkentése érdekében 2025-ig bezárják a Mátrai Erőmű lignitblokkját.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2022. 06. 29. 21:56
PALKOVICS László
Budapest, 2022. június 14. Palkovics László technológiai és ipari miniszter elõadást tart a Huawei Technologies Hungary konferenciáján a Néprajzi Múzeumban 2022. június 14-én. MTI/Illyés Tibor Fotó: Illyés Tibor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tartható a 2030-ra kitűzött klímacél, amelynek értelmében legalább 55 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátást 1990-hez képest, a cél elérésében egészen jól áll Magyarország, már 34 százalékos csökkenést ért el – mondta Palkovics László technológiai és ipari miniszter az Inforádió Aréna című műsorában szerdán.

Magyarországon a kibocsátás további csökkentése érdekében 2025-ig bezárják a Mátrai Erőmű lignitblokkját, de ezt szolgálja még a naperőmű-kapacitás növekedése is.

Utóbbiról a miniszter közölte, az eredeti terv szerint 2030-ig hat gigawatt telepített naperőmű- kapacitással kell rendelkeznie az országnak. Ezt a célt azonban már jövő év végére eléri Magyarország, ezért a mostani tervekben 2030-ra már 12 gigawatt telepítettnaperőmű-kapacitás elérése szerepel.

Palkovics László kitért az elérhető és megfizethető energia kérdésére is és megjegyezte, „hozzászoktunk”, hogy csöveken  keresztül érkezik a gáz és az olaj. Ugyan foglalkoztak az Európai Unióban azzal, hogyan lehet ezt helyettesíteni, de nem volt erőteljes a kényszer mostanáig.

A miniszter úgy vélte, hogy a jelenlegi geopolitikai helyzetben az az energia a fontos, amit az európai országok otthon elő tudnak állítani. Magyarország esetében a napenergiára hívta fel a figyelmet.

Jelezte, a kiegyensúlyozott ellátás érdekében ugyanakkor szükség van az úgynevezett kiegyenlítő kapacitásra, ennek tervezése zajlik. Példaként elmondta: az ipart, a háztartásokat akkor is el kell látni, ha éppen nem süt a nap.

– Ez a kényszerhelyzet, amivel most szembesülünk, ez automatikusan ahhoz fog vezetni, hogy az energetikarendszerünk alapvetően a zöld irányába tolódik el – fogalmazott Palkovics László a távirati iroda ismertetése szerint.

Kitért arra az európai uniós, tagállamok közti megegyezésre, amelyben szerepel egyebek mellett, hogy 2035-től az új gépjárművek kizárólag akkor kerülhetnek forgalomba, ha szén-dioxid-kibocsátásuk zéró. 

Ez a döntés azonban a belső égésű motorok végét jelentette volna, ezért pozitívumként értékelte, hogy német kollégáikkal sikerült eljutni odáig, hogy a belső égésű motor önmagában nem az ördög. Nem a belső égésű motorral van a baj, hanem azzal, hogy ezt mivel hajtják. A belső égésű motor, amely 150 éve létezik, egy nagyon jó és egyszerű szerkezet.

Palkovics László úgy vélte, ez egy versenyképességi kérdés: a világon a legjobb belső égésű motorokat Európában, Németországban fejlesztik, gyártják. Miért adnának föl egy versenyelőnyt, ha meg tudnák oldani, hogy ugyanez a szerkezet (belső égésű motor) tudjon karbonsemleges üzemanyaggal működni – vette fel a miniszter, aki egyúttal a hidrogént említette lehetséges üzemanyagként.

Kiemelte, a német fél javaslata alapján – amelyet a magyar kormány támogatott – a belső égésű motornak van jövője: nem a fosszilis tüzelőanyagokkal, hanem olyan szintetikus tüzelőanyaggal, ami egyébként plusz károsanyag-kibocsátáshoz nem vezet.

 

Borítókép: Palkovics László technológiai és ipari miniszter (Fotó: MTI/Illyés Tibor

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.