Amióta a töltőállomásokon két euró közeli árakat találnak, a német sofőrök egy felmérés szerint kevesebbet és lassabban vezetnek és, ha lehet, nem tesznek meg nagy távolságokat. Legalábbis ezt mutatják a Trend-Tacho közvélemény-kutató felmérésének eredményei, amelyet a jármű- és közlekedésbiztonsággal foglalkozó KÜS és egy szaklap megbízásából végeztek. A felmérés során ezer olyan autóst kérdeztek meg, akik üzemben tartóként családjukban felelősek az autóval kapcsolatos ügyekért.

A idei Trend-Tacho-felmérésben a megkérdezettek 26 százaléka használja hetente mindössze két órát, 38 százalék öt órát az autóját. Csak egynegyedük nyilatkozott heti tíz óráról, és csak 11 százalék említett heti tíz órát meghaladó járműhasználatot. Egy évvel korábban még a megkérdezettek 47 százaléka, azaz majdnem fele mondta, hogy nem tudja elképzelni az életét saját autó nélkül – számolt be a Focus.de.
Az autóhasználat lassulásáért a megnövekedett költségek a felelősek. A politikailag motivált többletterhek – például az üzemanyagra kivetett, folyamatosan emelkedő karbonadó – és az olyan rendkívüli hatások, mint az ukrán válság, valóban rekordmagasra emelték az autózás költségeit.
A válaszadók egyharmada azt is állítja, hogy emiatt a szokásosnál lassabban vezet, még akkor is, ha az adott útvonalon nincs sebességkorlátozás előírva.
Az autósokat terhelő magas költségek egyik haszonélvezője a kerékpár. Három autós közül egy többet akarja használni, mint korábban. A megkérdezettek közül azonban csak minden tizedik szeretne végleg megszabadulni autójától. Érdekes módon a legkézenfekvőbb mobilitási alternatíva, a tömegközlekedés veszített a népszerűségéből: már csak 46 százalék látja alternatívának, szemben a két évvel ezelőtti felmérésben szereplő 56 százalékkal.
A kutatás kitért arra is, hogy milyen célból ültek autóba a válaszadók. Legtöbbször, az esetek 86 százalékában nyaralás és szabadidős tevékenység volt a cél. Az utak 84 százalékában mentek bevásárolni vagy a gyerekekért.
Érezhetően csökkent az autós munkába járás, ez idén 83 százalék, két éve még 87 volt. Úgy tűnik tehát, hogy a pandémiához kapcsolódó home office sok munkahelyi utazást tett feleslegessé.