Nem nyomják a gázt a németek

A magas üzemanyagárak megváltoztatták az autóvezetők szokásait Németországban – derült ki egy friss közvélemény-kutatásból. Az emberek kevesebbet vezetnek, és óvatosabban nyomják a gázpedált. Ehelyett többet kerékpároznak, ám a saját autójukról mégsem mondanának le.

2022. 07. 22. 6:52
20200902 Budapest Fővárosi forgalom fotó: Havran Zoltán (HZ) Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta a töltőállomásokon két euró közeli árakat találnak, a német sofőrök egy felmérés szerint kevesebbet és lassabban vezetnek és, ha lehet, nem tesznek meg nagy távolságokat. Legalábbis ezt mutatják a Trend-Tacho közvélemény-kutató felmérésének eredményei, amelyet a jármű- és közlekedésbiztonsággal foglalkozó KÜS és egy szaklap megbízásából végeztek. A felmérés során ezer olyan autóst kérdeztek meg, akik üzemben tartóként családjukban felelősek az autóval kapcsolatos ügyekért.

A töltőpisztoly parancsol a sofőröknek Fotó: Magyar Nemzet/Bach Máté

A idei Trend-Tacho-felmérésben a megkérdezettek 26 százaléka használja hetente mindössze két órát, 38 százalék öt órát az autóját. Csak egynegyedük nyilatkozott heti tíz óráról, és csak 11 százalék említett heti tíz órát meghaladó járműhasználatot. Egy évvel korábban még a megkérdezettek 47 százaléka, azaz majdnem fele mondta, hogy nem tudja elképzelni az életét saját autó nélkül – számolt be a Focus.de.

Az autóhasználat lassulásáért a megnövekedett költségek a felelősek. A politikailag motivált többletterhek – például az üzemanyagra kivetett, folyamatosan emelkedő karbonadó – és az olyan rendkívüli hatások, mint az ukrán válság, valóban rekordmagasra emelték az autózás költségeit. 

A válaszadók egyharmada azt is állítja, hogy emiatt a szokásosnál lassabban vezet, még akkor is, ha az adott útvonalon nincs sebességkorlátozás előírva.

Az autósokat terhelő magas költségek  egyik haszonélvezője a kerékpár. Három autós közül egy többet akarja használni, mint korábban. A megkérdezettek közül azonban csak minden tizedik szeretne végleg megszabadulni autójától. Érdekes módon a legkézenfekvőbb mobilitási alternatíva, a tömegközlekedés veszített a népszerűségéből: már csak 46 százalék látja alternatívának, szemben a két évvel ezelőtti felmérésben szereplő 56 százalékkal.

A kutatás kitért arra is, hogy milyen célból ültek autóba a válaszadók. Legtöbbször, az esetek 86 százalékában nyaralás és szabadidős tevékenység volt a cél. Az utak 84 százalékában mentek bevásárolni vagy a gyerekekért. 

Érezhetően csökkent az autós munkába járás, ez idén 83 százalék, két éve még 87 volt. Úgy tűnik tehát, hogy a pandémiához kapcsolódó home office sok munkahelyi utazást tett feleslegessé.

A kutatás azt a kérdést is vizsgálta, hogy az elektromos autózás mennyire tud profitálni a benzin- és dízelüzemű járművek robbanásszerűen emelkedő költségeiből.  Az elektromos autókat környezetbarátnak tartó válaszadók aránya még mindig ötven százalék, de már csak 47 százalék tartja őket a technológia úttörőinek – 2020-ban ez az arány még 54 volt. A fő baj az, hogy a túlnyomó többség, 84 százalék kételkedik abban, hogy az akkumulátortechnológia már elég megbízható, és csaknem kétharmaduk továbbra is inkább belsőégésű motort választana.

Borítókép: Az autósok egyre vonzóbbnak találják kerékpározást (Fotó: Magyar Nemzet/Havran Zoltán)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.