Elképesztő különbség van az agrártermékek termelői ára és a bolti árak között. Ez egy olasz gazdaszervezetnek is szemet szúrt, amely szerint egyes áruk a termelőknek kifizetett összeg többszöröséért kerülnek a fogyasztókhoz. A FruitVeb honlapján eléhető cikk tanúsága szerint az olasz mezőgazdasági termelők szövetsége (CIA-Agricoltori) összehasonlította a termelői és olasz szupermarketek polcain feltüntetett fogyasztói árakat. A szervezet által publikált kimutatás szerint a fogyasztói árban a termelőknek kifizetett összeg sok esetben a húszszázalékos arányt sem éri el.
Az olasz gazdaszervezet számításai szerint a csemegeszőlőért például a termelői ár több mint hétszeresét kérik a kiskereskedők, míg az alma öt és félszeres áron kerül a polcokra.
Itthon is jelentős a különbség
Bár hazánkban nem ennyire rossz a helyzet, a zöldség- és gyümölcstermelők szerint a kereskedőkkel folytatott árharc valóban nagyon feszes itthon is. Ledó Ferenc, a DélKerTÉSZ korábbi elnöke, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldségtermesztési alosztályának vezetője szerint a napi és a heti áras termékek esetében a legnagyobb a probléma. Míg a tejtermékekre és a húsárukra negyedéves szerződéseket kötnek a beszállítók, a zöldség-gyümölcs piacot napi, illetve heti alkuk jellemzik, ami rendkívül ingadozóvá teszi az árakat is.
– Az áruházláncok sok esetben a zöldségek és a gyümölcsök árával próbálnak játszani. Ami jobban megy, azt magasabb áron kínálják, míg a lassabban fogyó árut olcsóbban adják – emelte ki a szakember.
Azt azonban megjegyezte, hogy az akciók esetében a gyorsan romló áruknál van együttműködés a beszállító és az áruházlánc között. Gyakran előfordul, hogy a boltok hajlandók kisebb árréssel dolgozni egy-egy szezonális terméket érintően. Egyfajta vevőcsalogatóként használják ezeket a termékeket, ezért számos esetben termelői áron teszik ki polcaikra. Tényleges veszteség így sem éri a kereskedőt, amit elveszít a réven, azt a vámon visszanyeri, hiszen az akció révén rengeteg vevőt vonz az áruházba.