időjárás -5°C Abigél , Alex 2023. február 9.
logo

Felértékelődik az Adria kőolajvezeték szerepe

M. Orbán András
2022.12.06. 16:59 2022.12.06. 17:10
Felértékelődik az Adria kőolajvezeték szerepe

Az Adria kőolajvezeték – a megfelelő bővítését követően – képes lenne kiváltani a Barátság vezetéket a lapunknak nyilatkozó szakértő szerint. Mintegy száz kilométeres szakaszt kellene felújítani, ami megnövelné a kapacitást.

Felértékelődhet a múlt század hetvenes éveiben épített Adria kőolajvezeték szerepe. Az Európai Unió hatodik szankciós csomagja tiltja, hogy az unió Oroszországból nyersolajat és bizonyos kőolajtermékeket vásároljon, importáljon vagy vegyen át. A finomított kőolajtermékekre (amilyen az üzemanyag is) február 5-én lép életbe a tilalom. Ez utóbbi azt is jelenti, hogy a Mol pozsonyi finomítójából nem érkezhet hazánkba feldolgozott orosz olajtermék. 

Pletser Tamás, az Erste-csoport regionális olaj- és gázipari elemzője lapunk megkeresésére elmondta, az Adria kőolajvezetéken egyértelműen nőni fog Magyarország felé a forgalom február 5-ét követően, de mértéke attól is függ, hogy a jövőben milyen ütemben csökkenti a Mol az orosz olaj felhasználását. Az Adria kőolajvezeték száz kilométeres szakaszán azonban van egy szűkület, ezt kellene átalakítani, bővíteni, ami nagyságrendileg 100-200 millió eurós beruházást jelentene. A fejlesztés ötlete sem új keletű – emlékeztetett Pletser Tamás –, mivel a Mol a 2009-es oroszukrán gázvitát követően „napirendre” tűzte és terveket készíttetett rá.

A szakember rámutatott, déli irányból kiváltható lenne a Barátság I. kőolajvezeték, és az olajtípus sem jelentene akadályt. Noha a százhalombattai finomítót az uráli mixhez kalibrálták, valójában más típusú olajat is fel tud dolgozni, amihez tárolók és keverőeszközök kellenek, már csak azért is, mert a Mol innen „szolgálná ki” a pozsonyi finomítót. Ezek a beruházások azonban idő- és pénzigényesek.

Horvátország tervezi az Adria kőolajvezeték bővítését uniós forrásból, egyedül ugyanis nehezen tudná ennek a költségét előteremteni. Pletser Tamás végül megjegyezte, hogy az együttműködés Magyarország és Horvátország viszonyán és az utóbbi által megállapított tranzitdíj mértékén is múlik.

 

Borítókép: Az Adria kőolajvezeték fogadópontja a Mol százhalombattai Dunai Finomítójában (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.