A kormány energiapolitikájával szemben hirdettek sztrájkot Olaszországban a benzinkutasok: az üzemanyag-állomások egy része huszonnégy, mások negyvennyolc órán át tartanak zárva a kedd este megkezdődött sztrájk miatt.
A városokban kedd este héttől, az autósztrádákon este tíz órától indult a sztrájk, azonban a városokban a benzinkutak egy része – tizenkét és fél százaléka – a sztrájk alatt is üzemel, az autósztrádákon pedig minden száz kilométeren biztosítani kell egy nyitva tartó állomást.
A kutak üzemeltetőit tömörítő szakszervezetek többsége az eredetileg meghirdetett negyvennyolc órás munkabeszüntetéshez ragaszkodott, a Faib Confesercenti érdekképviselethez tartozó dolgozók viszont megfelezték a sztrájk idejét – tájékoztatott az MTI.
Az ukrán–orosz konfliktus kirobbanását követően Mario Draghi korábbi olasz miniszterelnök adókedvezményt vezetett be a benzinre és a gázolajra, hogy mérsékelje az elszabadult árakat. Giorgia Meloni kormánya az év végén eltörölte az intézkedést arra hivatkozva, hogy az ebből befolyó 10 milliárd eurót az energiaárak és infláció miatt nehéz helyzetbe került lakosság és vállalatok támogatására szándékozik fordítani. Adolfo Urso, olasz vállalkozásokért felelős miniszter a kétnapos szolgáltatásfelfüggesztés visszavonására szólította fel a szektor képviselőit. A tárca vezetője szerint a Draghi-kormány adókedvezménye valójában a jómódú rétegeknek kedvezett, a jelenlegi szorult krízishelyzetben pedig a bajba jutottakat kell segítenie a kormánynak.
A szektor képviselői úgy reagáltak a tárcavezető felszólítására, hogy a kormány zűrzavaros állapotokat teremtett, nemcsak az adókedvezmény eltörlésével, hanem az átlagár bevezetésével is. A benzinkutasok és a kormány között kialakult állóháborúnak ráadásul más indíttatásai is vannak. Azt is nehezményezik, hogy a környezetvédelmi minisztérium által meghatározott átlagárat ki kell függeszteni minden nap. Véleményük szerint elég lenne az interneten feltüntetni az információt, ahol mindenki számára megtekinthető lenne. Elfogadhatatlannak tartják azt is, hogy az átlagárak feltüntetését megtagadó benzinkutakat pénzbírsággal, vagy akár 90 napos működési felfüggesztéssel szankcionálná az állam. A benzinkutasok azon sérelmüknek is hangot adtak, hogy a kormány egyfajta negatív narratívát állított be, miszerint a benzinkutasok spekulációja okozta volna az árrobbanást.
A benzin és a gázolaj adókedvezményének visszavonása volt az első olyan lépés, ami némi megtorpanást jelentetett a Meloni-kormány népszerűségében.
Az olasz autósok is nehezen törődnek bele abba, hogy megemelkedtek az árak – a benzin és a gázolaj literenkénti ára is túllépte a 2 eurót.
Nyugat-Európában utoljára Nagy-Britanniában voltak komolyabb hatású sztrájkok: decemberben a legtöbb ágazat dolgozói – köztük vasúti dolgozók, tanárok, postások, egészségügyi alkalmazottak, határőrök és repülőtéri útlevélellenőrök – beszüntették a munkát vagy utcára vonultak tüntetni a bérek elégtelen emelése és a magas megélhetési költségek miatt.