A magyarországi kőolajszükséglet nagy részét, több mint kétharmadát az Oroszországból a Barátság kőolajvezetéken érkező szállítmány fedezi. Az utóbbi években jelentősen emelkedtek a geopolitikai kockázatok a térségben, a háború, a szankciók miatt ezek a kockázatok már nem csak elvi szinten léteznek.
A Barátság vezeték ukrajnai részén le is állt novemberben a szállítás az áramellátását biztosító berendezés meghibásodása miatt, nem sokkal később az ukránok a nyomás csökkenésére hivatkozva állították le a tranzitot. Nemrégiben a vezeték közelében folytak heves harcok, szerencsére nem sérült meg végül a cső – emlékeztetett rá a vg.hu.

A kőolaj szállítása a fenti incidensek ellenére viszonylag zavartalan volt az elmúlt időszakban is, ugyanakkor mindez egyre drágábban történik meg. Éves szinten több mint 50 százalékkal nőtt az Ukrajnán át szállított kőolaj tranzitdíja, ráadásul az alternatív megoldásnak szánt Adria vezeték tranzitdíját is komolyan megemelték, az Európában jellemző tranzitdíj három-négyszeresére.
Mint ismert, a napokban a belorusz külügyminisztert, Szjarhej Alejnyiket fogadta Budapesten Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A gazdasági kérdések mellett az energiaellátás biztonságával kapcsolatban is egyeztetésre került sor, ugyanis amint azt Szijjártó Péter hangsúlyozta, a szakértők szerint a következő tél a mostaninál sokkal nagyobb kihívások elé állíthatja Európát.