Az ezerforintos teher kitalálója, Szaniszló Sándor XVIII. kerületi polgármester közölte, nem adják fel, és néhány hónap múlva ismét megpróbálnak pénzt beszedni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló, oda érkező, illetve ott átszálló utasoktól – írta meg a Világgazdaság.
A próbálkozás azért nevezhető újnak, mert a Kúria eltörölte a testület légiutasadóját. Ezzel szemben Szaniszló Sándor polgármester azt ígérte, néhány hónap múlva újra megpróbálják kivetni. A DK-s politikus Facebook-bejegyzésében – újságírói kérdésekre nem reagál – azt azért nagyjából elismerte, hogy borzasztó munkát végeztek eddig, hiszen úgy fogalmaz: a bírósági döntés felsorol egy tucatnyi pontosításra váró szabályozási elemet, amelyet ki kell dolgozniuk. Kérdés, hogy akkor mit csináltak eddig – tette fel a kérdést a Világgazdaság.
A DK-s politikus tervét az első pillanattól kezdve jogsértőnek tartották a légitársaságok, a Budapest Airport és a földi kiszolgálók mellett adószakértők és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. Szaniszló Sándor szerint azért tiltakoznak, mert senki nem örül, ha adót kell fizetnie, ám ez furcsa érv, hiszen az adó alanya az utas, nem az említett szereplők – a földi kiszolgálók viszont joggal háborodtak fel, hogy az önkormányzat jogellenesen próbál rájuk parancsolni, hogy beszedjék a pénzt.
A polgármester sokáig azzal érvelt, a kerületieknek „jár” ez a pénz a zaj- és környezetterhelés miatt, idővel kiderült, hogy az önkormányzat főképp aszfaltozna a pluszforrásból. Részben ezért is tévedés, amikor a légiutasadó létjogosultságának alátámasztására Szaniszló Sándor európai példákat sorol, hiszen azok az extraprofitadónak felelnek meg, míg a pestszentlőrinci megoldás inkább a dominikait utánozza – írja a Világgazdaság.
Amellett, hogy a légiutasadó számos jogszabályba ütközik, teljesen életszerűtlen is, hiszen a repülőjegy vásárlásakor nem kérnek sehol lakcímkártyát, így a XVIII. kerületi „kedvezményt” sem lehet igénybe venni. Pedig a polgármester egy ponton azt is állította, hogy a légitársaságok közül többen elfogadták az adó tényét, és beépítették a jegyárba, ám ezt egyik vállalat sem erősítette meg.