Riasztó képet fest az olajszállító felrobbanása

Európa a szankciók után is ugyanúgy orosz energiát vásárol, csak hosszabb útvonalon, közvetítőkön keresztül és jóval drágábban. A büntetőintézkedéseknek szánt lépések nem értek célt, ráadásul a következmények jelentős környezeti katasztrófával is fenyegetnek, melyet jól példáz egy olajszállító hajó felrobbanása.

2023. 05. 15. 4:50
Kota Tinggi, 2023. május 02. A malajziai parti õrség által közreadott képen kimentett matróz égõ hajóját nézi a malajziai partok elõtt, a Johor államban fekvõ Kota Tinggi térségében 2023. május 2-án, miután tûz ütött ki egy gaboni olajszállító tartályhajón. A Kínából Szingapúrba tartó tanker 28 fõs legénységébõl 23 tenegerészt kimentettek, a többieket egyelõre eltûntként tarják nyilván. A tûz oka még nem ismeretes. MTI/EPA/Malajziai parti õrség Fotó: -
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felrobbant egy olajszállító hajó a Dél-kínai-tengeren a hónap elején. A Kínából Szingapúrba tartó tanker huszonnyolc fős legénységét a közelben elhaladó hajók mentették meg. Az olajszállító rakománya nagy részét már Kínában kitette, ezért nem történt nagyobb katasztrófa. A hajónak valószínűleg nem volt biztosítása, ez akadályt gördített a tengeri jármű elszállítása elé is. Az esemény kiváló példája azoknak az incidenseknek, amelyek az Oroszország ellen bevezetett szankciók nem várt hatásaiból következnek – írta a Világgazdaság.

Az elmúlt hónapokban világossá vált, hogy csökken a nyugati blokk rálátása a globális olajpiacra, mégpedig azért, mert egyre több olajszállító csatlakozik ahhoz az „árnyékflottához”, amellyel a piaci szereplők a szankciókat kijátsszák, és amiről a nyugati országoknak alig van információja. 

A történet azzal az elvárással kezdődött, hogy az Európai Unió embargója miatt Oroszország elveszíti a legfontosabb olajfelvevő piacát, és a nyugati vállalatok szállítási és biztosítási tevékenységeinek korlátozása miatt az oroszok nem tudják majd ázsiai országokkal helyettesíteni a kieső európai értékesítéseiket. Nem így történt. 

A Magyar Nemzet is megírta, hogy a korábban nagyrészt nyugati vállalatok által kínált szállítási és biztosítási tevékenységek pótolhatók. Oroszország jelentősen növelte saját tankerhajó-kapacitását, sőt mára az Egyesült Államok iráni szankciója óta kiépült „szellemflotta” nagy része is orosz olajat szállít. Beszámoltunk arról is, hogy az új ázsiai vevők enyhítették a biztosítási szolgáltatásokkal szemben támasztott elvárásokat, így a feladatot már öböl menti és állami garanciákkal felvértezett, újonnan alapított orosz vállalatok is képesek ellátni.

A Világgazdaság korábbi cikke is rávilágított, hogy katasztrófaveszélyesek az ócskavasként értékesített szállító tartályhajók. Ezek esetében ugyanis sokszor a legalapvetőbb biztonsági ellenőrzések sem teljesülnek. Az internetes portál jelezte: az Equasis tengerbiztonsági adatbázis adatai szerint tavaly december eleje és az idei év február eleje között legalább negyven, orosz olajat Kínába és Indiába szállító hajónak nem volt biztosítása. 

A teljes cikk itt olvasható: https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2023/05/borzalmas-jelent-mutat-az-olajszallito-felrobbanasa

Borítókép: A malajziai parti őrség által közreadott képen kimentett matróz az égő hajóját nézi a malajziai partok előtt, a Johor államban fekvő Kota Tinggi térségében 2023. május 2-án, miután tűz ütött ki egy gaboni olajszállító tartályhajón. (Fotó: MTI/EPA/Malajziai parti őrség

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.