A koronavírus-világjárvány időszakában, a lezárások miatt felértékelődött az online kiskereskedelem. A digitális fejlődés és az alacsony kamatok is arra ösztönözték a kockázatitőke-befektetőket, hogy az induló online vállalkozásokat finanszírozzák, és abban bíztak, hogy ez a szegmens megtérülőbb lesz, mint az idejétmúltnak tartott hagyományos kiskereskedelem.
Ezeket az elgondolásokat támasztotta alá, hogy az egyik ismert amerikai üzletlánc, a Macy’s bolti eladásai több mint három százalékkal csökkentek az év elején a tavalyi forgalomhoz képest. Az ugyancsak amerikai Kohl’s hálózat vevői is inkább a megfizethetőbb, saját márkás árucikkeket keresték.
Ami bejön a réven, elmegy a vámon
Időközben viszont kiderült, hogy az online ügyfeleket célzó digitális marketing nagyon megemelte a cégek költségeit. Az Apple 2021 áprilisában új adatvédelmi rendelkezéseket vezetett be, amelyek korlátozták a vásárlók nyomon követését az interneten, illetve a mobileszközökön. A hirdetések így nem érik el a potenciális vevőt, drágult az online megjelenés, és például
egy olyan népszerű webáruház is, mint a Nordstrom, hiába ad el egyre több terméket, közben egyre többet is kell áldoznia.
Megoldás lehetne a márkaboltok újranyitása, viszont ez sokba kerül. Így a már bevált, alacsonyabb költséget igénylő hagyományos áruházak felé fordultak, illetve kiskereskedőkön keresztül kezdtek el forgalmazni. Nem utolsósorban felértékelődött a hagyományos boltok egyik nagy előnye: a vevő megfoghatja, felpróbálhatja az árucikket.
Változtat a Nike
Az egyik legnagyobb fordulatot a Nike hajtotta végre, amelynek termékei ősztől újra megjelennek a Macy’s kínálatában. A gyártó korábban még azt tervezte, hogy saját kiskereskedelmi helyszínein és weboldalán keresztül árulja a termékeit.
A hagyományos áruházak hátránya ugyanakkor, hogy a vásárlási preferenciákat korlátozottabban lehet monitorozni egy online felülethez képest, és akciós kötelezettség is terheli a márkákat. Problémát okozhat az is, hogy a kiskereskedők nem feltétlenül veszik meg a márka teljes kollekcióját, és ezzel sérülhet a márka integritása. A marketing- és a kiszállítási költségek mindezekkel együtt a jelenlegi kamatkörnyezetben döntő szempontnak bizonyulnak – olvasható a VG összeállításában.