Árspekuláció: tetten érhető a multicégek mohósága

A nagy nemzetközi láncok koncentráltan működnek a magyar piacon, így nem is alakult ki egészséges verseny közöttük.

2023. 07. 28. 17:03
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rátapintott a lényegre Orbán Viktor miniszterelnök, amikor péntek reggel arról beszélt a Kossuth rádióban, hogy a nagy élelmiszerláncok, a multik árspekulánsként viselkednek. Olyan körülmények között is emelik az árakat, amikor annak semmifajta alapja nincs.

– Egyértelműen látni most, és ez így volt korábban is, hogy ezek a cégek tulajdonképpen addig mennek el, amíg csak tudnak, amíg szabad – mondta a Magyar Nemzetnek Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója. A szakértő emlékeztetett: a rendszerváltoztatás után a hazai élelmiszeripar és kiskereskedelem vállalatait felvásárolták a privatizáció során a külföldi társaságok. Majd szépen ezeknek a cégeknek egy jelentős részét be is zárták.

 

– A nagy nemzetközi láncok koncentráltan működnek a magyar piacon, így nem is alakult ki egészséges verseny közöttük. Így kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy azt csinálnak, amit akarnak. A fogyasztóknak így nincs érdemi döntéshelyzetük – magyarázta a kutatási igazgató.

 

Pásztor Szabolcs kiemelte, a nagy multinacionális társaságok is érzékelték, hogy az elmúlt években jelentősen nőttek a reálbérek hazánkban. Volt kereslet, volt miből nyereséget termelni. A koronavírus-járvány ezt a folyamatot megakasztotta, ez pedig negatívan érintette a kiskereskedelmet is.

 

– A nagy láncok is arra vártak, hogy lecsengjen a járvány, jöjjön a gazdasági újranyitás. Amikor ez megtörtént, akkor viszont igyekeztek minél hamarabb és gyorsabban újra megnövelni a bevételüket – ismertette a szakértő. 

 

Igen ám, de az energiaválság, a háború, a szankciós politika és az ezekhez társuló infláció megakasztotta a reálbérek emelkedését. A lakosság már nem tudott a korábbiakhoz hasonló mértékben fogyasztani.

Pásztor Szabolcs szerint itt a probléma megint az, hogy nincs érdemi verseny a piacon. Ezért is tette jól a kormány, hogy lépett. A kötelező akciózás bevezetése és az online árfigyelő rendszer is eredményesen működik, rákényszeríti a cégeket az egyes termékek árának csökkentésére. Ez pedig erősíti a vásárlók döntési pozícióját, növeli a vásárlói tudatosságot is.

Borítókép: illusztráció (Világgazdaság/Vémi Zoltán)
 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.