Új idők a monarchikus gyártelepen

Az Osztrák–Magyar Monarchia ipari múltjának veretes nyoma tűnik el a közeljövőben Erdély térképéről: ingatlanfejlesztő cégnek adják el a 125 éves brassói cipőgyárat.

Csinta Samu (Sepsiszentgyörgy)
2023. 07. 20. 18:02
null
Romania, Transylvania, Brasov, panorama from mount Tampa (Photo by MATTES René / hemis.fr / Hemis via AFP) Fotó: MATTES RENE
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb nagy múltú ipari létesítményt zárnak be a közeljövőben Romániában: a legrégebbi erdélyi cipőgyárként számontartott, 125 évvel ezelőtt alapított brassói Tino cipőgyár helyén rövidesen új lakónegyed nő ki a földből. A Profit.ro gazdasági portál információi szerint 

a belga Speedwell ingatlanfejlesztőnek kínálták eladásra a gyárat. A Neculai Olaru igazgató és több száz kisebbségi részvényes tulajdonában lévő üzem vezetőtanácsa már döntött is a termelés csökkentéséről, majd leállításáról. 

A 17 600 négyzetméteres telek és a rajta fekvő gyártócsarnokok a legdélibb, ma 235 ezer lelket számoló erdélyi város történelmi magjához tartoznak.

A brassói cipőgyár a Scherg család bőr- és cserzőműhelyeként indult 1862-ben, majd a vállalkozás 1924-ben a Miess testvérek tulajdonába került. A gyártás 1948-as államosítása után Aurora, majd Timpuri Noi (Új idők) néven – utóbbiból származik a jelenlegi Tino elnevezés is – vált az ország egyik legnagyobb cipőgyárává. Az 1994-es privatizáció idején az üzem mintegy 2000 embert foglalkoztatott, ez a szám 2019-re 200-ra csökkent, tavaly pedig mindössze 80-ra. Az utóbbi időben havonta 50 ezer pár cipőt gyártottak a teljes gyermek-, tini- és felnőttlábbeli-választékból, olyan márkákkal együttműködve, mint az Igi-Imac, a Decathlon, a Skandia, az Exportacc, a Bonis (a Tommy Hilfiger számára) és a Boche. A Tino-részvények 42,96 százalékát birtokló Neculai Olaru 1984 óta áll az üzem élén. 

A gyár további öt telephellyel rendelkezik, miután 2021 áprilisa és 2023 májusa között hét telephely bezárásáról döntöttek. A Tino üzleti forgalma a Profit.ro szerint tavaly mintegy 18 százalékkal, 7,6 millió lejre (1,53 millió euró) nőtt, miközben mindössze 57 ezer lejes (11,5 eurós) nyereségről számoltak be. A termelékenységi csúcsot a 2016-os 12,8 millió lejes forgalom jelentette. 

Neculai Olaru gyárigazgató szerint a telek iránt korábban is volt érdeklődés, ám a 2008-ban kapott 14 millió eurós ajánlatot nem tartották kielégítőnek.

A jelek szerint mostanra ért meg az idő az egyelőre nem nyilvános összegű tranzakcióra. A vezetőtanács nemrég döntött arról is, hogy jóváhagyják az adásvételi szerződés megkötését, miután a potenciális vevő átesett a jogi, kataszteri és műszaki – beleértve a környezetvédelmi és városrendezési – átvilágítási folyamaton. A vételár teljes kifizetésének időpontjáig a tulajdonosai jelzálogjogot tartanak fenn a telken. A belga ingatlanfejlesztőnek amúgy nem ez lenne az egyetlen olyan romániai projektje, amely bezárt gyár lakónegyeddé történő átalakítását célozza. A Speedwell júniusban vásárolta meg a temesvári 1 Iunie textilgyár egykori telkét egy másik temesvári egység, a Paltim után. A brassói akvizíció nyomán lakásokat, irodákat és kereskedelmi egységeket alakítanának ki a belvárosközeli telken.

A tervek szerint a legyártott cipőket értékesítik, az igazgatótanácsi döntés a vállalat 2023. június és 2024. augusztus közötti időszakra vonatkozó tevékenysége keretében a bérelt helyiségek bérleti díjának kezeléséről, valamint a vállalat felszereléseinek és nyersanyagainak hasznosításáról is rendelkezik. Ami azonban visszafordíthatatlannak látszik: a monarchikus ipari múlt újabb veretes nyoma tűnik el Erdély térképéről.

Borítókép: Brassóban lakópark épülhet az egykori cipőgyár helyén (Fotó: Europress/AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.