Az élelmiszerpiaci versenyt is élénkíti az árfigyelő rendszer

Véglegesítette jelentését a GVH a tartós élelmiszerek gyorsított ágazati vizsgálatáról.

Magyar Nemzet
2023. 08. 03. 14:58
20230306 Kaposvár A vásárlókért „harcolnak” az üzletláncok. Szinte naponta jelentik be, hogy mely termékek árát mérséklik. Vannak olyan boltok, ahol csak néhány élelmiszer ára változott, a Lidl bejelentette, újabb száz termék árát csökkentik. Fotó: Lang Róbert lr Somogyi Hírlap Fotó: Lang Róbert
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közzétette honlapján a tartós (konzerv- és fagyasztott) élelmiszerek piacán lefolytatott gyorsított ágazati vizsgálatának végleges jelentését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a társadalmi konzultációt követően. 

A nemzeti versenyhatóság az év első felében folytatott gyorsított ágazati vizsgálatot, amelyben a konzerv- és fagyasztott élelmiszertermékek piaci versenyének esetleges torzulásait és korlátozódását elemezte. A vizsgálatot nyílt társadalmi konzultáció követte, amelynek során a GVH egyeztette a jelentéstervezet tartalmát  és javaslatait a hazai élelmiszeripari és kereskedelmi szakmai szervezetekkel, illetve az Agrárminisztérium képviselőivel. 

 

A jelenléti konzultáció során érkezett észrevételeket a hatóság feldolgozta és beépítette végleges jelentésébe, hogy megállapításai és javaslatai révén a lehető legszélesebb szakmai konszenzussal segíthesse az élelmiszerárak csökkenését. 

 

Utóbbiak közé tartozik többek között a zöldségek és gyümölcsök hazai termelésének ösztönzése öntözőrendszer-telepítési támogatásokkal, a megújuló energiaforrások használatának támogatásával, a mezőgazdasági szakképzés célszerűsítésével, valamint az automatizálást célzó fejlesztésekkel, termelői összefogással. Emellett a GVH javasolja, hogy a tartós termékek csomagolása minél inkább fenntartható, a körforgásos gazdaság elvének megfelelő irányokba mozduljon el, amely jelentős költségmegtakarítási potenciállal is kecsegtet.

A GVH szakértői feltárták azt is, hogy a kiskereskedők 2022-ben magasabb nyereséget realizáltak a vizsgált tartós élelmiszereken, mint a tejtermékeknél (ez utóbbi termékcsoportot a GVH párhuzamosan vizsgálta). A jelentésben kiválasztott tartós élelmiszerek esetében 25–35 százalék között mozgott a kiskereskedők bruttó árrése 2022-ben, ami jelentősnek tekinthető. Találtak olyan termékeket – például gyorsfagyasztott zöldborsó vagy morzsolt csemegekukorica –, amelyek esetén a bruttó árrésbe épített átlagos nyereséget megháromszorozták.

 

Az élelmiszerpiaci versenyt élénkíti a vizsgálat javaslatai mellett a GVH július 1-jén indult online árfigyelő rendszere is, 

 

amelyet az indulástól számított első hónapban mintegy 760 ezer egyedi látogató keresett fel, összesen nagyjából 52 millió letöltést hajtva végre az oldalon. Az árak napi szintű összehasonlíthatósága révén a kereskedők között jelentősen erősödött az árverseny, az árfigyelő az élelmiszerek árának napi gyakoriságú csökkentésére kényszeríti a multinacionális láncokat. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium elemzése szerint az árfigyelő egy hónap alatt legalább két százalékponttal járult hozzá az élelmiszer-infláció csökkentéséhez.

A versenyhatóság jelentése a javaslatok mellett ismételten leszögezte azt is, hogy a magyar családok és a nyugdíjasok védelme érdekében a GVH fokozza a versenyt az élelmiszeripari szektorban. Mindezt megerősítik a közelmúltban a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi piacokon árrögzítés és megtévesztő reklámozás miatt indult versenyfelügyeleti eljárások is.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Somogyi Hírlap/Lang Róbert)

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.