Az Európai Bizottság nyomozói a következő hetekben tehetik közzé vizsgálataik első eredményeit az Európába érkező kínai elektromosautó-gyárakról. Ez a vizsgálat dönti majd el, hogy szükséges-e büntetővámokat kivetni az Európába érkező kínai vállalatokra.
Az eljárásban részt vevők nyilatkoztak a Reutersnek, és elmondták, hogy az európai elektromosautó-gyártók védelmét kell szem előtt tartani, és szükség esetén büntetővámokkal kell kiegyenlíteni a piaci versenyt. Az is kiderült, hogy az ellenőrök a BYD-et, a Geely-t és a SAIC-ot fogják vizsgálni – írja a Világgazdaság a Reuters cikke alapján.
Az Európai Bizottság nem keresi fel a Kínában gyártott, de nem kínai márkák gyárait, így a vizsgálat a Teslára, a Renault-ra és a BMW-re nem vonatkozik.
A vizsgálat fókuszában az áll, hogy a BYD és mási kínai márkák méltánytalan állami támogatásokkal tartják-e alacsonyan az autóik árát Európában.
Peking szerint egy protekcionista vizsgálatról van szó, a feszültség pedig kiéleződött az Európai Unió és Kína között. A vizsgálatot tavaly októberben indították el és a tervek szerint 13 hónapig fog tartani.
A Reuters megkereste az említett kínai márkákat, de egyedül a Geely reagált a kérdésekre. A vizsgálattal kapcsolatban ugyan nem nyilatkozott a cég, de annyit elmondtak, hogy a vállalat minden törvényt betartott, és támogatja a tisztességes piaci versenyt világszerte.
Az Európai Bizottság emberei januárban és februárban érkeznek meg Kínába, hogy felkeressék a gyártókat. Az ellenőrzések során azokat a válaszokat fogják megvizsgálni, amelyeket a cégek egy korábban kiküldött kérdőívre adtak. Ez a lépés a teljes vizsgálatnak még csak egy kezdeti szakasza, végleges eredményeket majd áprilisra ígér az Európai Bizottság.
A kínai gyártású elektromos járművek részesedése az Európai Unióban 8 százalék, 2025-ig pedig elérheti a 15 százalékot. Ezek az elektromos autók általában 20 százalékkal olcsóbban kelnek el az unióban az Európában gyártott modellekhez képest.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP/Europress)