– A hazai járműipar sikere világos üzenet a gyártóknak és a befektetőknek, hogy gazdaságilag racionális döntés a termelést Magyarországon tartani – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a szervezet járműipari konferenciáján csütörtökön Budapesten. Ismertette: tavaly több mint 507 ezer jármű készült Magyarországon.
– Az elmúlt időszak fejlesztései és a hamarosan elkészülő beruházások eredményeként néhány éven belül évi egymillió fölé kerül az itt gyártott autók száma. Európában erre a jelenleg csak öt ország képes – tette hozzá.
Szerinte az eredmények egyértelműen jelzik, hogy a Magyarországon gyártott modellek iránt nagyon erős a kereslet, valamint azt is, hogy a hazai autógyárak versenyképesebbnek számítanak a nyugat-európai vetélytársaiknál.
– A járműipari ökoszisztéma rendkívül gyorsan fejlődik Magyarországon; további befektetéseket várnak egyebek mellett a szoftverfejlesztés, az önvezető autózás, az alternatív meghajtások, a kompozittechnológiák, illetve a tesztelés területén – hangsúlyozta vezérigazgató. Joó István felidézte a gépjárműgyártók nemzetközi szervezetének legfrissebb felmérését, amely szerint a francia, a brit, a lengyel vagy az amerikai autógyártás termelési volumene 2023-ban nagyságrendileg a 2019-es érték 60-70 százalékára esett vissza, a spanyol, a japán és a cseh termelési szint pedig 85-98 százalékra zárkózott fel. Ugyanakkor Magyarország tavaly már a világjárvány előtti szint felett teljesített. Hozzátette, hogy mindez nem valósulhatott volna meg olyan erős járműipari központok nélkül, mint Esztergom, Szentgotthárd, Győr és Kecskemét.
A kormánybiztos a távirati iroda tudósítása szerint kiemelte, hogy a következő évtizedek gazdasági folyamatait az elektromos autóipari átállás határozza meg. A tudatos építkezésnek köszönhetően Magyarország a nyugati és a keleti technológiák összekapcsolási pontjává vált, a német prémium autógyártók mellett már az ázsiai járműipari vállalatok európai terjeszkedésének is kulcsszereplője.
– Ezért sem üdvözöljük az Európai Unió azon szándékát, amely extra vámokkal torzítaná a versenyhelyzetet – fogalmazott. Az új versenyhelyzet még jobb és megfizethetőbb elektromos autók gyártására, még nagyobb volumenű kutatás-fejlesztési tevékenységre ösztönzi majd az európai vállalatokat is.