Nemzetközi felmérések alapján az aktív turizmus az idegenforgalom legdinamikusabban fejlődő ágazatai közé tartozik. Egyre nagyobb az érdeklődés az egyedi és élményszerű utazás iránt. Emellett a fenntartható fejlődés szempontjai a turizmus ágazatába is begyűrűznek, ilyen módon a hazai tájak élményalapú felfedezése egyre elterjedtebbé válhat – hívta fel a figyelmet új cikkében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.
A szektorban rejlő lehetőségeket, valamint a széles körű és kedvező hatásokat a hazai kormányzati politika is felismerte, és számos módon támogatja az ágazat fejlődését.
Az elemzésben emklékeztettek, a Magyarországon eltöltött vendégéjszakák több mint fele, 54,1 százalék kötődött hazai turistákhoz 2023-ban.
A 2020 nyári mérések alapján a belföldi utazást tervezők közül az aktív turisztikai célú utazások aránya kiemelkedő volt, az utazók harmadának elsődleges motivációja volt az aktív kikapcsolódás. Az idegenforgalomnak e típusa nem csupán, mint elsődleges nyaralási forma jelenik meg, összekapcsolható más üdülési célokkal, mint a kulturális programok, bor- és gasztro- vagy akár fürdőturizmus. Egyes turisztikai régiók esetében, mint például a Balaton, különösen jól érvényesülhetnek ezek a kombinált utazási célok.
A hazai aktív turizmus szerepe növekszik az idegenforgalmi ágazaton belül, jelenlegi aránya évente nagyságrendileg 45 százalékot jelent a teljes hazai turizmusban
– derül ki az adatok elemzéséből.
Ez a 2020-as évtized elején körülbelül 300 milliárd forintnyi bevételt jelentett. Az említett arány 2030-ig 10 százalékkal növelhető, amely Magyarország GDP-jének 1,7-2 százalékát, azaz 600-800 milliárd forintot tehet ki.
Mi is az az aktív turizmus?
Az aktív turizmus egy olyan utazási forma, amely ötvözi a mozgást, a kalandsportokat, az ökoturizmust és a felfedező túra kulturális aspektusait is. Az idegenforgalomnak ez a típusa kisebb ökológiai lábnyommal bír, valamint társadalmilag fenntartható, és a minőségre, illetve az élményszerzésre helyezi a hangsúlyt, a tömegturizmussal ellentétben. Az aktív turizmusnak három fő célja van:
- A rekreáció, vagyis a napi rutinból történő kikapcsolódás.
- A tapasztalatszerzés, amely során az aktív turista szívesen tanul, és közelebbről meg akar ismerni egy helyszínt – legyen szó belföldi vagy külföldi célpontról. Külföldi utazás esetén fontos motiváció lehet egy másik kultúra és életmód megismerése is.
- Emellett kölcsönös előnyökre épül, nemcsak a látogatók számára hasznos, hanem a helyi gazdaságot is segíti, illetve támogatja a meglátogatott terület fejlődését. Az aktív turizmusban résztvevők értékelik a természetet, fontos számukra a biológiai sokféleség, ami mellett munkahelyeket teremtenek a helyi közösségek számára.
A részletes elemzés itt olvasható.