Több német autógyártó bírálta az Európai Bizottságnak azt a szerdán közölt tervét, hogy ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezetnének be a kínai elektromos járművekre – közölte a távirati iroda.
A tervet rossz iránynak és az európai vállalatokra nézve ártalmasnak nevezte Oliver Zipse, a BMW német autógyártó vezérigazgatója.
A protekcionizmus azzal a veszéllyel jár, hogy elindíthat egy spirált: egyik vám követi a másikat, és a felek végül teljesen elszigetelődnek, ahelyett, hogy együttműködnének. A BMW azon a véleményen van, hogy a protekcionista intézkedések nem járulnak hozzá a vállalatok sikeres versenyéhez a nemzetközi piacon
– közölte a BMW vezetője.
A Volkswagen közleményében rámutatott: „a vállalat elutasítja a kiegyenlítő vámokat, mert általában nem alkalmasak arra, hogy hosszú távon erősítsék az európai autóipar versenyképességét. Az Európai Bizottság bejelentésének időzítése is kifejezetten káros abból a szempontból, hogy jelenleg épp alacsony az elektromos járművek kereslete Németországban és Európában. Egy ilyen döntés negatív hatásai felülmúlnák a lehetséges előnyöket” – tették hozzá.
Ola Källenius, a Mercedes–Benz vezérigazgatója leszögezte:
Németországnak – exportőr országként – nincs szüksége olyan intézkedésekre, amelyek még inkább korlátozzák a kereskedelmet. Éppen azon kellene dolgoznunk, hogy leépítsük a kereskedelmi korlátokat a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szellemiségével összhangban.
A Stellantis autóipari konszern reagálásában azt emelte ki, hogy a cég a szabad és tisztességes versenyben hisz, és nem támogat olyan intézkedéseket, amelyek hozzájárulhatnak a világpiac darabokra szakadásához.
Az Európai Bizottság szerdán jelentette be, hogy vizsgálata szerint Kínában az elektromosjármű-gyártás tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió vállalatait a szegmensben, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira is, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba. A bizottság által vizsgált három kínai gyártóra vonatkoznának egyedi vámok: a BYD esetében 17,4 százalékos, a Geely-re húszszázalékos, a SAIC-re 38,1 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellene alkalmazni.