A koppenhágai székhelyű Maersk Tankers és a versenytársai 16 milliárd dollár értékben rendelnek ammónia- és gázszállító tankereket: a logisztikai vállalatok abban bíznak, hogy a következő években az ammónia hajtja majd a hajókat. A cégeken ugyanis egyre nagyobb a nyomás, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást – írja a Világgazdaság.
A globális hajózás ma a teljes szén-dioxid-kibocsátás három százalékáért felelős, és még a gázolajnál is rosszabb minőségű tüzelőanyagokkal működik.
A helyzetet tovább bonyolítja a vörös-tengeri válság: a Jement ténylegesen irányító húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, vagy megtámadtak.
Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A hosszabb úthoz értelemszerűen több üzemanyag szükséges, ami növeli a károsanyag-kibocsátást is. De az Oroszországgal szembeni szankciók és a Panama-csatorna alacsony vízállása is problémákat okoz – írja a lap.
A szankciók hosszabb utakra kényszerítik az úgynevezett árnyékflotta hajóit, amelyek állapotáról csak találgatások vannak. Az viszont biztos, hogy Moszkvának ebben a helyzetben nem a környezetvédelem és a kibocsátáscsökkentés az elsődleges szempontja.
Az ár mellett fontos tényezőnek számít, hogy a potenciális üzemanyagnak elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy meghajtsa a gigantikus hajókat, még viharos időben is a nyílt tengeren. Ez egyik lehetséges jelölt a metanol, ugyanis égése tiszta, a használatával jelentősen csökkenne a károsanyag-kibocsátás.
A hajózási társaságok is érdeklődnek az anyag iránt, például a Maersk teszt jelleggel már használ metanolt. A mezőgazdasági alapanyagokból és zöldhidrogénből előállított üzemanyag előnye, hogy folyékony és könnyen tárolható. Hátránya, hogy égetésekor kisebb energia szabadul fel, mint a fosszilis olaj használatakor, és korlátozott mennyiség áll rendelkezésre belőle.
A cseppfolyós földgáz (LNG) ugyan jóval szélesebb körben elérhető, de csak húsz százalékkal mérsékelné a szén-dioxid-kibocsátást.
Az ammónia égetése egyáltalán nem bocsát ki szén-dioxidot, de mérgező a tengeri élővilágra és az emberre is. Az ammóniához szükséges hidrogén előállításának módjától függően létezik zöld – megújuló energiaforrásokból származó hidrogént használ – és kék, az utóbbihoz földgáz szükséges. A Bloomberg emlékeztet rá, hogy a tervek szerint a hajózás 2050-re elérné a zéró kibocsátást, amiben az ammóniának is fontos szerepe lehet.