Alternatív üzemanyagok a tengeri hajózásban

A globális hajózás ma a teljes szén-dioxid-kibocsátás három százalékáért felelős, és még a gázolajnál is rosszabb minőségű tüzelőanyagokkal működik. A cégek egyre jobban érdeklődnek az alternatívák, például a metanol és az ammónia iránt.

2024. 07. 17. 5:20
Last two module fabrications for Yamal LNG Project on their way to Russia Az oroszországi Jamal-félsziget északkeleti részén épülő cseppfolyósított földgáz (LNG) üzem, a Yamal LNG utolsó két moduljával megrakott "Red Box Audax" félig búvárhajó tengeri nehézszállító hajó egy kikötőben indul Oroszországba.
Illusztráció Fotó: Imaginechina/AFP/Yu Fangping Forrás: Imaginechina/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koppenhágai székhelyű Maersk Tankers és a versenytársai 16 milliárd dollár értékben rendelnek ammónia- és gázszállító tankereket: a logisztikai vállalatok abban bíznak, hogy a következő években az ammónia hajtja majd a hajókat. A cégeken ugyanis egyre nagyobb a nyomás, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást – írja a Világgazdaság.

A globális hajózás ma a teljes szén-dioxid-kibocsátás három százalékáért felelős, és még a gázolajnál is rosszabb minőségű tüzelőanyagokkal működik. 

A helyzetet tovább bonyolítja a vörös-tengeri válság: a Jement ténylegesen irányító húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, vagy megtámadtak.

Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A hosszabb úthoz értelemszerűen több üzemanyag szükséges, ami növeli a károsanyag-kibocsátást is. De az Oroszországgal szembeni szankciók és a Panama-csatorna alacsony vízállása is problémákat okoz – írja a lap.

A szankciók hosszabb utakra kényszerítik az úgynevezett árnyékflotta hajóit, amelyek állapotáról csak találgatások vannak. Az viszont biztos, hogy Moszkvának ebben a helyzetben nem a környezetvédelem és a kibocsátáscsökkentés az elsődleges szempontja.

Az ár mellett fontos tényezőnek számít, hogy a potenciális üzemanyagnak elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy meghajtsa a gigantikus hajókat, még viharos időben is a nyílt tengeren. Ez egyik lehetséges jelölt a metanol, ugyanis égése tiszta, a használatával jelentősen csökkenne a károsanyag-kibocsátás. 

A hajózási társaságok is érdeklődnek az anyag iránt, például a Maersk teszt jelleggel már használ metanolt. A mezőgazdasági alapanyagokból és zöldhidrogénből előállított üzemanyag előnye, hogy folyékony és könnyen tárolható. Hátránya, hogy égetésekor kisebb energia szabadul fel, mint a fosszilis olaj használatakor, és korlátozott mennyiség áll rendelkezésre belőle.

A cseppfolyós földgáz (LNG) ugyan jóval szélesebb körben elérhető, de csak húsz százalékkal mérsékelné a szén-dioxid-kibocsátást.

Az ammónia égetése egyáltalán nem bocsát ki szén-dioxidot, de mérgező a tengeri élővilágra és az emberre is. Az ammóniához szükséges hidrogén előállításának módjától függően létezik zöld – megújuló energiaforrásokból származó hidrogént használ – és kék, az utóbbihoz földgáz szükséges. A Bloomberg emlékeztet rá, hogy a tervek szerint a hajózás 2050-re elérné a zéró kibocsátást, amiben az ammóniának is fontos szerepe lehet.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.