A futásteljesítménnyel trükköznek leginkább a használtautó-piacon

A kelet-közép-európai régió országainak használtautó-piacait többnyire átláthatatlannak és kockázatosnak tartják, európai összevetésben Magyarország továbbra is a mezőny utolsó harmadában van. Hazánkban a manipulált futásteljesítmény jelenti a legnagyobb gondot.

2024. 10. 15. 11:15
autó, autókereskedés, használt autó
Illusztráció Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a használtautó-piac ugyan a legtöbb országban stabilizálódott és visszatért a Covid-járvány előtti szintre, az átláthatóság továbbra is komoly problémát jelent. Évről évre több ezer vásárló jut olyan járműhöz, amelynek rejtett hibái vannak, vagy épp hamis a futásteljesítménye. A vevők gyakran nem is sejtik, hogy a rossz állapotú autóért a valós értékénél lényegesen többet fizetnek – derült ki a carVertical járműadat-szolgáltató vállalat cég éves piaci átláthatósági tanulmányából.

A cég a felmérés során azt vizsgálta, hogy melyik országokban a legkockázatosabb használt autót vásárolni. A 25 vizsgált ország közül Magyarország idén is a 17. helyen végzett, míg a szomszédos Horvátország a 15., Románia a 22., Szlovákia a 16., Szerbia pedig a 19. lett a rangsorban. (A minél alacsonyabb helyezésszám a jó ebben a rangsorban.)

A felmérést 2023 októbere és 2024 szeptembere között végezték. Az eredmények azt mutatják, hogy 

Magyarországon az autók 5,4 százalékának manipulálták a futásteljesítményét – az átlagos eltérés 85 213 kilométer volt. Egy ilyen mértékű változtatás akár meg is duplázhatja egy néhány éves autó futásteljesítményét. 

A jármű értékét közvetlenül befolyásolja a futásteljesítménye, a vevő lényegesen többet fizethet az autóért, mint amennyit az valójában ér. Ez a probléma továbbra is komoly aggodalomra ad okot a hazai használtautó-piacon.

 

Habár a manipulált futásteljesítményű autók aránya csökkent a 2023-ban mért 6,1 százalékhoz képest, Magyarország idén is ugyanazt a helyezést érte el a rangsorban. Ennek oka minden bizonnyal a magasabb átlagos manipulált futásteljesítmény, mivel egy évvel korábban a magyarországi autók kilométerórája átlagosan még „csak” 74 786 kilométerrel volt visszatekerve.

A sérült autókra vonatkozó statisztikai adatok is figyelemre méltók. A hazánkban a carVertical által ellenőrzött gépjárművek több mint fele (54,9 százalék) szenvedett balesetet, az átlagos kárérték pedig 1 151 000 forint volt.

A legnagyobb kockázatnak az importautó-vásárlók vannak kitéve, hogy olyan járművet vesznek, amelynek manipulálták a futásteljesítményét, vagy amely korábban sérült volt. Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője és kommunikációs vezetője szerint a nemzetközi kereskedelemben mozgó autók esetében akár négyszer nagyobb a kilométeróra-csalás valószínűsége. 

Hazánkban az összes használt autó 45 százaléka más országból származik, ami jelentős arány. A vásárlóknak különösen óvatosnak kell lenniük, ha importált járművet választanak.

A Magyarországon vásárolt járművek átlagéletkora 11,1 év, ami elöregedő járműállományra utal, és tovább növeli a rejtett hibák, valamint a manipulált futásteljesítmények valószínűségét. 2023-ban a vásárlók valamivel fiatalabb – átlagosan 10,5 éves – autókat kerestek.

 

Ha a nemzetközi helyzetet nézzük, kiderül: a korábbi évekhez hasonlóan idén is az Egyesült Királyság használtautó-piaca volt a legátláthatóbb az összes vizsgált ország közül. Az autók mindössze 2,1 százalékának volt manipulált a futásteljesítménye, és a járművek 17,8 százaléka volt sérült. Európa nagy részétől eltérően az Egyesült Királyságban többségében jobbkormányos autókat használnak, amelyek teljes élettartamuk során az országban közlekednek, így az ellenőrzött járműveknek mindössze két százaléka volt importált. A legátláthatóbb országok között az első öt helyen szerepel még Olaszország, Svájc, Németország és Svédország is – emelte ki Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

A kelet-európai országok közül egyedül Szlovéniának sikerült bekerülnie a legjobb tíz közé, ahol jelenleg a 10. helyet foglalja el.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a legkevésbé átlátható országok Ukrajna, Lettország, Litvánia, Románia és Észtország voltak, amelyek tavaly is a lista végén szerepeltek.

  • A manipulált futásteljesítményű és sérült autók magas aránya,
  • az elöregedett járműállomány, valamint
  • az importautók jelentős aránya

mind közrejátszanak abban, hogy ezeket a piacokat sokan átláthatatlannak és kockázatosnak tartják.

A kelet-európai használtautó-piacon változatlan a helyzet. Mivel aránylag ritkán vonják felelősségre a csalókat a futásteljesítmény manipulálásáért vagy a hibák eltitkolásáért, ez a káros gyakorlat várhatóan még jó ideig folytatódni fog. Ráadásul a Nyugatról Keletre áramló dízelautók aránya is magas, ami hosszabb távon veszélyeztetheti a dízelmotoros járművek elérhetőségét 

– magyarázza Buzelis.

Az európai országok közül Lettországban (11,1 százalék) és Ukrajnában (9,6 százalék) regisztrálták a legtöbb futásteljesítmény-csalást. A sérült autók száma Lengyelországban (62,1 százalék) és Szlovákiában (60,5 százalék) volt a legmagasabb.

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.