Bár a használtautó-piac ugyan a legtöbb országban stabilizálódott és visszatért a Covid-járvány előtti szintre, az átláthatóság továbbra is komoly problémát jelent. Évről évre több ezer vásárló jut olyan járműhöz, amelynek rejtett hibái vannak, vagy épp hamis a futásteljesítménye. A vevők gyakran nem is sejtik, hogy a rossz állapotú autóért a valós értékénél lényegesen többet fizetnek – derült ki a carVertical járműadat-szolgáltató vállalat cég éves piaci átláthatósági tanulmányából.
A cég a felmérés során azt vizsgálta, hogy melyik országokban a legkockázatosabb használt autót vásárolni. A 25 vizsgált ország közül Magyarország idén is a 17. helyen végzett, míg a szomszédos Horvátország a 15., Románia a 22., Szlovákia a 16., Szerbia pedig a 19. lett a rangsorban. (A minél alacsonyabb helyezésszám a jó ebben a rangsorban.)
A felmérést 2023 októbere és 2024 szeptembere között végezték. Az eredmények azt mutatják, hogy
Magyarországon az autók 5,4 százalékának manipulálták a futásteljesítményét – az átlagos eltérés 85 213 kilométer volt. Egy ilyen mértékű változtatás akár meg is duplázhatja egy néhány éves autó futásteljesítményét.
A jármű értékét közvetlenül befolyásolja a futásteljesítménye, a vevő lényegesen többet fizethet az autóért, mint amennyit az valójában ér. Ez a probléma továbbra is komoly aggodalomra ad okot a hazai használtautó-piacon.