A Volkswagen legalább három németországi gyára bezárására készül, több tízezer dolgozót eresztene szélnek, de akik megtartják munkahelyüket, azok sem örülhetnek, ugyanis egy tízszázalékos bércsökkentés is az asztalon van – közölte az autógyártóval tárgyaló munkások vezetője hétfőn.
A Világgazdaság azt írta, hogy a drasztikus tervek eredményeként a Volkswagen 87 éves története során először zárna be üzemet hazájában, ami előrevetíti a szakszervezetekkel való összecsapás lehetőségét is.
Az autógyártó szerint a Kínából érkező egyre erőteljesebb verseny, valamint a forgalom csökkenése más, fontos piacokon egyaránt indokolják a döntést, miközben a vállalatnak kiviteleznie kellene az elektromos meghajtásra való költséges átállást is.
A cég három hónapon belül nemrég másodjára is a nyeresége csökkenésére figyelmeztetett, amit a kihívásokkal teli piaci környezettel indokolt. Hétfőn ugyanakkor a Volkswagen nem kívánta kommentálni a Financial Timesnak a tárgyalásokról kiszivárgott részleteket, csupán annyit közölt, hogy kritikus ponton van a vállalat.
A Volkswagen munkaügyi tanácsát vezető Daniella Cavallo a cég wolsburgi központjában összegyűlt dolgozóknak elmondta, hogy a vállalat menedzsereinek két napja van a döntés visszafordítására, vagy a szakszervezet sztrájkba lép.
– A helyzet súlyos, és a tárgyaló partnerek felelőssége óriási […] A versenyképesség visszaszerzését célzó átfogó intézkedések nélkül nem engedhetjük meg magunknak az alapvető beruházásokat a jövőben – mondta Gunnar Kilian, a Volkswagen-csoport igazgatótanácsának tagja a távirati iroda ismertetése szerint.
Thomas Schaefer, a VW márka igazgatója szerint a német gyárak nem elég termelékenyek, és 25–50 százalékkal a tervezett költségek felett vannak, ami azt jelenti, hogy egyes telephelyek kétszer olyan drágák, mint a versenytársaké.
Cavallo elmondta, hogy a munkavállalók és az igazgatóság között egyetértés van a problémák természetét illetően, amelyekkel az autógyártó – és számos európai versenytársa – egyaránt szembesül. – Nem állunk messze egymástól, amikor a problémák elemzéséről van szó. De mérföldekre vagyunk egymástól a rájuk adandó válaszok tekintetében – mondta.
Cavallo szerint a berlini politikának sürgősen „mestertervet” kellene kidolgoznia a német ipar számára, hogy az ne „a lefolyóban végezze”.
Berlin tisztában van a Volkswagen nehézségeivel – fogalmazott a kormányszóvivő a rendszeres tájékoztatón –, és „továbbra is szoros párbeszédet folytat a vállalattal és a munkavállalók képviselőivel”.
A Volkswagen részvényei a bejelentés után több mint egy százalékkal estek. A német autógyártó részvényei az elmúlt öt évben 44 százalékot veszítettek értékükből, míg a Renault 12 százalékot esett, a Stellantis pedig 22 százalékot erősödött.