Félti a cseh kormány az autóipar jövőjét

Felül kellene vizsgálni az unió húzóágazatát fojtogató klímavédelmi vállalásokat.

2024. 10. 23. 11:19
Illusztráció Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Csehország belevágná a fejszéjét az uniós járműipart fojtogató klímavédelmi vállalásokba – hívta fel a figyelmet a fejleményekre közösségi oldalán Hortay Olivér. A Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője emlékeztetett: a hatályos szabályok szerint az autógyáraknak már jövőre irreális kibocsátáscsökkentési normákat kellene teljesíteniük. Ráadásul a hagyományos gépjárművek 2035-ös tiltására vonatkozó vállalást Brüsszel csak két év múlva vizsgálná felül, pedig az már most tarthatatlan.

A szakértő jelezte: a középkategóriás autókban erős, cseh Skodát mindkét korlátozás különösen hátrányosan érinti, így a kormány döntött: lép és a normák újraértékelését, illetve a 2035-ös vállalás korábbi felülvizsgálatát követeli, amihez szövetséges tagállamokat keres.

– A kezdeményezés üdvözlendő. A járműipar az Európai Unió húzóágazata, és ha a közösség komolyan gondolja versenyképességének helyreállítását, nincs mese: a gazdaságot béklyóban tartó, ideológiavezérelt klímapolitikát fel kell számolni – tette hozzá a Századvég üzletágvezetője. 

 

Az európai autóipar Európa növekedésének és jólétének egyik sarokköve, a feldolgozóipari foglalkoztatás több mint tíz százalékát adja, az Európai Unió a világ második legnagyobb gépjárműgyártója Kína mögött, jelentősen megelőzve az Egyesült Államokat – ezt Valdis Dombrovskis uniós biztos nyilatkozta nemrégiben Strasbourgban, az Európai Parlament plenáris ülésén. Az uniós autóipart érintő válságról szóló plenáris vitában a biztos kifejtette, hogy az autóipar mélyreható átalakuláson megy keresztül, és a globális verseny is változik. A hagyományos belső égésű motoros értéklánc a zéró kibocsátás és a digitalizáció irányába alakul át, a kereslet a harmadik piacok felé tolódik. A távirati iroda ismertetése szerint jelezte: az EU-ban az autóeladás a koronavírus-járvány előtti szint alatt van, miközben Kína vált a legnagyobb piaccá.

Emlékeztetett: az unió keretet határozott meg a zéró kibocsátású járművekre való áttérésre, a cél, hogy 2035-re már csak azok kerüljenek piacra. Szerinte ez a cél biztonságot teremtett a gyártók és a befektetők számára, és elegendő időt biztosítottak a tisztességes átállásra. Valdis Dombrovskis felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos autókhoz használt töltőállomások eloszlása nem egyenletes az EU-ban, ezért sürgősen ki kell terjeszteni az infrastruktúrát, hogy az elektromos járművek elterjedésének ugrásszerű növekedését az unió összes tagállamában támogatni lehessen.

Gyürk András fideszes EP-képviselő úgy fogalmazott: az európai autóipar válságban van, csökkennek az eladások, egyre több a leépítés. Szerinte „ez a lesújtó eredménye az Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság ötéves tevékenységének. Az üres viták ideje ezért lejárt, most cselekvésre van szükség”. Mint mondta, az autóipar az európai gazdaság sarokköve, ezért meg kell hallgatni az iparági szervezetek javaslatait, mert talán még nincs késő a klímacélok felülvizsgálatára és észszerűsítésére.

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.