Hétfőtől újra tárgyalnak a kínai elektromos autók büntetővámjáról

Csak az tűnik biztosnak, hogy a pénteken elfogadott formájában öt évre lefixált uniós büntetővámok szavatossága idő előtt lejár. A kínai és az uniós szakértők új szisztémán dolgoznak, amely nem az autó gyártója, hanem a jármű tulajdonságai alapján állapítja meg a vámokat. Ez a kisebb autók gyártóinak kedvezhet.

2024. 10. 06. 13:53
BYD Explorer No. 1 Car Carrier
Illusztráció Fotó: CFOTO
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína határozottan ellenzi az elektromos autóira kivetett uniós büntetővámokat, és a konfliktus tárgyalásos úton történő rendezését sürgeti, bízva a EU kompromisszumkészségében, és érzékelve az Európai Bizottság ebbéli szándékát. Erről a kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője beszélt egy hétvégi sajtótájékoztatón

Mint mondta, az akár 45 százalékig terjedő, hivatalosan kiegészítő vámnak nevezett teher novemberi hatályú véglegesítése – amely a gyakorlatban csak öt évre szól –, nem tisztességes, észszerűtlen, és olyan protekcionista lépésnek tekintendő, amely a kínai elektromosautó-gyártókat hátrányos helyzetbe hozza. 

Kína a szóvivő szerint e téren a szabad verseny feltétlen híve, s álláspontja szerint nem a bürokráciának, hanem az innovációnak és a termékek minőségének kell döntenie arról, hogy a piac végül kinek kedvez.

Érdekes körülmény, hogy a világ széntüzelési áramtermelő kapacitásának több mint a felével „büszkélkedő” Kína a klímaváltozás elleni harc úttörőjeként tekint magára, úgy is, mint a globális felmelegedés elleni küzdelem, a zéró szennyezőanyag-kibocsátás egyik nélkülözhetetlen eszköze, az elektromos autók legnagyobb gyártója. 

A szaktárca szerint a döntés globális mellékhatásokkal jár, s nem Kína és az EU belügye, mivel lassítja a klímacélok elérését.

Az kétségtelen, hogy a hagyományos európai autógyártók későn ébredtek, az elektromos átállás szükségszerűségét nem vették elég komolyan, s most, amikor az uniós klímacélok elérése érdekében éppenséggel fel kellene pörgetni az elektromos autók gyártását, lemaradásban vannak. (Persze a kereslet megtorpanása és a profitcélok eróziója sem ösztönzi őket ebben.) 

Gondjaikat tetézi, hogy időközben a kibocsátási paramétereket az EU folyamatosan szigorítja, s aki ennek nem tud megfelelni, azt súlyos bírsággal sújtja. A kínai villanyautók importja előtti akadályok elbontása kétségtelenül tovább rontaná piaci pozíciójukat.

Kína ezzel szemben az elektromos átállás forszírozásával versenyelőnybe került, csakhogy ezt olyan állami támogatásokkal érte el, amelyek torzítják az egyenlő esélyeket. 

Hogy a kereskedelmi tárca szóvivője által a globális, elfogadott játékszabályok felrúgásaként értelmezett pénteki uniós döntés a vámok véglegesítéséről mennyire tekinthető súlyosan jogsértőnek, azt majd a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) dönti el – amennyiben a kínai fél a testülethez fordul. Erről egyelőre konkrét döntés nincs, de ha a háttérben gőzerővel folyó tárgyalások megfeneklenek, akkor már nem sokat kell erre várni.

A teljes cikk itt olvasható.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.