Ha egész kis korban már bevonják a gyerekeket a pénzzel kapcsolatos ismeretek elsajátításába, lesz esélyük arra, hogy megtanulják egészségesen kezelni a pénzügyeiket, megalapozott pénzügyi tudatossággal kezdjék meg a gazdálkodást a felnőtt életükben. A korai edukálás célja, hogy az iskolai évek alatt több szinten is bepillantást nyerjenek a pénzügyi világba, megtanulják, mi az a költségvetés, az adósság, a jelzáloghitel a nyugdíj.

Fotó: Mirkó István
Az Egyesült Királyságban egy kormány által támogatott szervezet foglalkozik a kicsik pénzügyi oktatásával. Témák széles skáláját ölelik fel, ráadásul a gyermekek igényeire reagálva: a bankjegyek és érmék felismerésétől, az alapvető gazdálkodáson, a megtakarításon át a szükségletek közötti különbség megértéséig. De tanítják a pénz és a munka közötti kapcsolatot és a pénz biztonságba helyezését, értékének megőrzését is – írja az Euronews.
Biztos, hogy érdemes ilyen korán elkezdeni?
A brit szakértők azt mondják, hogy a Z generációra jellemző magas szintű digitális képességek mellett aggályosan hiányosak a pénzügyi ismereteik. Az iskolának és a szülőknek egyaránt gondoskodniuk kell arról, hogy olyan új, innovatív módszerekkel képezzék őket, amelyek felkeltik az érdeklődésüket. A pénzügyi ismeretek elsajátítása nemcsak a kamatlábak vagy adózás megértését jelenti, ez az alapja a szilárd üzleti döntések meghozatalának. Egy olyan egyszerű dolog, mint például a zsebpénz értékének megvitatása az általános iskolákban, sokat segíthet a megalapozott jövőbeli befektetésekért. Az oktatásnak játékosnak kell lenni, nem kell nyomást helyezni a gyerekekre, jelezték a szakértők. Emellett létfontosságú, hogy ebben a gyorsan fejlődő digitális világban felvértezzük a gyerekeket a szilárd pénzügyi tudatosság kialakítására. A digitális pénzügyi bűnözés elterjedt és egyre növekszik, meg kell tanulniuk megvédeni az adataikat és a pénzüket.
A pénzügyi tudatossághoz meg kell tanulniuk a gyerekeknek:
- mi a pénz és honnan származik;
- egyszerű költségvetési koncepciókat, mi a szükséglet és mi a megtakarítás;
- pozitív hozzáállást a pénzhez;
- elhiggyék, ők irányíthatják pénzügyi döntéseiket;
- a kockázat érzékelését;
- középiskolában pedig a hitelkártyák működését, a befektetéseket, a tőzsdét.
A brit szakértők szerint a széles körű pénzügyi oktatás akadálya, hogy időigényes és költséges a pénzügyi oktatási anyagok kidolgozása és a tanárképzésbe való befektetés. Másrészt a pénzügyi oktatás sok más fontos tantárggyal versenyez, így minden lehetséges alkalmat meg kell ragadni arra, hogy ahol lehetséges, szóba kerüljenek a pénzügyek is. A magyar általános és középiskolákban minden tanévben megrendezik a pénzügyi ismereteket átadó PÉNZ7 elnevezésű tematikus hetet. A hazai PÉNZ7-et 2015-ben a Magyar Bankszövetség a Pénziránytű Alapítvánnyal együttműködésben indította el, az akkori Emberi Erőforrások Minisztériumának szakmai támogatásával.