Van ok optimizmusra a fogyasztás beindulását illetően

Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő csaknem hétszázalékos emelkedés mellett 11 570 euróra nőtt, ami az európai átlaghoz viszonyítva 38 százalékkal alacsonyabb. Ezzel idén a 30. helyen állunk az európai összehasonlításban.

2024. 10. 24. 12:48
HZ1_076720240828 budapest CBA prima aruhaz elelmiszer vasarlas illusztracio havran zoltan magyar nemzet
Illusztráció Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egy főre jutó átlagos vásárlóerő Európában 2024-ben 18 768 euróra tehető. A 42 európai ország között azonban jelentős különbségek vannak: Liechtensteinben, Svájcban és Luxemburgban az emberek nettó jövedelme jóval magasabb, mint Európa többi részén, míg Koszovóban, Fehéroroszországban és Ukrajnában a legalacsonyabb a vásárlóerő. Az idei nagy nyertes az Egyesült Királyság, amely három helyet lépett előre az európai rangsorban – derül ki GfK Vásárlóerő Európa 2024 tanulmányából. 

Idén az európaiaknak összesen mintegy 12,9 billió euró áll rendelkezésükre, amelyet élelmiszerre, lakhatásra, szolgáltatásokra, energiaköltségekre, magánnyugdíjakra, biztosításokra, nyaralásra, mobilitásra és fogyasztói vásárlásokra költhetnek. Ez 18 768 eurós egy főre jutó átlagos vásárlóerőnek felel meg, ami 3,9 százalékos nominális növekedést jelent az előző évi felülvizsgált értékekhez képest. 

Az viszont, hogy a fogyasztóknak ténylegesen mekkora összeg áll rendelkezésükre a kiadásokra és megtakarításokra, országonként nagyon eltérő, és attól is függ, hogyan alakulnak a fogyasztói árak 2024-ben.

A vásárlóerő 3,9 százalékos nominális növekedése Európában lényegesen mérsékeltebb, mint az előző két évben, mindemellett az inflációs ráta is csökken – jegyzi meg a tanulmány. Szerencsére folytatódik az a tendencia is, hogy a gyengébb vásárlóerővel rendelkező országok magasabb vásárlóerő-növekedést könyvelnek el, ami azt jelenti, hogy 

Európában tovább csökken a vásárlóerő-szakadék, és a jövedelmek lassan közelednek egymáshoz. Ennek ellenére az országok közötti és az országokon belüli különbségek 2024-ben is nagyok maradnak.

Magyarország a vizsgált 42 európai ország közül a 30. helyen áll, és ezzel egy helyet rontott az előző évhez képest. Az egy főre jutó 11 570 eurós átlagos vásárlóerővel a magyarok több mint 38 százalékkal maradnak el az európai átlagtól.

A húsz magyarországi vármegyét vizsgálva kiderül, hogy különösen az öt átlagon felüli vásárlóerővel rendelkező vármegye tudta megvédeni első helyét. Ezek mindegyike Budapest környékén, vagy az osztrák határ felé található. 

Az egy főre jutó 15 029 eurós költési potenciállal a főváros csaknem harminc százalékkal az országos átlag felett egyértelműen az első helyen áll. A hazai top10-ben szereplők közül nyolc település Budapest agglomerációjában, Pest vármegyén belül találhatón kisváros.

Az idei évben is növekedett Magyarországon a vásárlóerő, és ez a hét százalék körüli emelkedés várhatóan meghaladja az éves inflációt is. Ez szolid optimizmusra adhat okot a fogyasztást illetően, amennyiben a költési hajlandóság is növekszik a lakosság körében 

– jelezte Kui János, a GfK magyarországi geomarketing szakértője.

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.