A magyar gazdaság szempontjából kiemelten fontos adatot közöl jövő héten a Központi Statisztikai Hivatal. Kiderül, hogyan alakult az infláció októberben. Azt már tudjuk, hogy szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan három százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Egy hónap alatt átlagosan 0,1 százalékkal csökkent a mutató értéke.
Az elemzők szerint kifejezetten kedvezően alakult az infláció szeptemberben. Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza jelezte azt is, hogy a három százalék pontosan megfelelt a jegybanki célnak. Erre vagy ez alatti szintre 2021 januárja óta nem volt példa.
A kedvező inflációs adathoz a kilencedik hónapban több tényező is hozzájárul. Egyrészt az alacsony importált infláció (az eurózóna inflációja 1,8 százalék volt), másrészt pedig az alacsony belső kereslet (a magas árak miatt óvatosan fogyasztunk, illetve megélénkült a határon átnyúló kereskedelem), harmadrészt pedig a „tényezőárak” (például energia) normalizálódása.
Regős Gábor szerint mindenképpen kiemelendő, hogy az elmúlt időszakban hazánkban jelentős dezinfláció történt, ami egyértelmű sikert jelent: a tavaly januárban még 25,7 százalékos infláció kicsit több mint 1,5 év alatt elérte a jegybanki célt. A következő hónapokban az infláció várhatóan emelkedést mutat majd: a bázishatások, illetve a közel-keleti háborús helyzet miatt emelkedő olajárak éreztetni fogják hatásukat az inflációban.
A Nemzetgazdasági Minisztérium már korábban is jelezte, hogy az infláció alacsony szinten tartása érdekében a kormány továbbra is fenntartja az olyan célzott és hatékony intézkedéseket, mint az online árfigyelő rendszer, amely 2023. július 1-je óta folyamatosan segíti a kiskereskedelmi verseny élénkítését és az infláció kontrollálását. Nagy Márton miniszter többször hangsúlyozta, hogy az infláció mérséklődése és a folyamatos, már egy éve tartó, jelentős mértékű reálbér-emelkedés lehetővé teszi a kiskereskedelmi forgalom további bővülését.
A tartósan alacsony infláció kiszámíthatóságot jelent, amely erősíti a fogyasztói bizalmat, és a fogyasztás növekedésén keresztül tovább támogatja a gazdasági növekedést.