A MÁV Zrt. tulajdonosi jogkörét gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) döntése nyomán 2025 első napjától szétvált a MÁV Zrt. A fennmaradó vasúttársaság kizárólagos tulajdonosa a magyar állam, míg leváló MÁV Pályaműködtetési Zrt.-é a MÁV.
Az új társaság idei üzleti tervét a költségvetés teherbíró képessége szerint rendelkezésre álló 180,8 milliárd forint költségtérítés figyelembevételével állították össze a nyilvános adatok szerint. Ebből a pénzből az üzemeltetési költségtérítés 148 025 millió, a felújítási költségtérítés pedig 32 775 millió forint – derül ki a Világgazdaság cikkéből.
Nehéz örökséget visz tovább a fiatal társaság
Előzőleg a MÁV a vasúti pályahálózat működtetőjeként 2016–2025-re pályaműködtetési szerződéssel (PMSZ) rendelkezett, ez most jogutódlással átszállt az önálló pályaműködtető társaságra, amely 2026-ban az ideihez képest változatlan feltételek mellett tervez. Az új vállalat idei költségvetésében a 2025. január 8-án meghirdetett 10 pontos akcióterv egyes intézkedéseinek hatását csak később lehet számszerűsíteni, azokat az üzleti terv még nem tartalmazza. (Ilyenek például a GYSEV-nek történő vonalátadás hatásai.)
Most annyi látható, hogy a társaság idei költségtérítési igénye 148 milliárd, a jövő évi 164 milliárd forint lehet, míg a másik fő forrás, a felújítási költségigény 2025-ben 33 milliárd, 2026-ban pedig 35 milliárd forint lehet. Az idei számok a múlt évihez képest összességében 12 milliárdos csökkenést, a jövő éviek szintén a 2024-eshez képest 7 milliárd bővülést takarnak.
Nagy átalakulás a háttérben
Ahhoz, hogy mit és milyen munkaerővel végez majd el a társaság, tudni kell az ÉKM további intézkedéseiről is. Ezek a következők:
- A minisztérium tavaly ősszel jóváhagyta a MÁV FKG Kft. tevékenységének átvételét, annak munkavállalói 2024. október 1-jétől a MÁV állományába kerültek a biztonság és védelem szervezete kivételével. E tevékenységnek és alkalmazottainak azért kellett a MÁV FKG-nél maradniuk, mert annak vasúti működési engedélyei nem szűntek meg.
- Az ÉKM döntése értelmében 2025. január 1-jével a MÁV KFV Kft. munkavállalóit átvette a MÁV Pályaműködtetési Zrt., de a MÁV KFV szerződései, eszközei, ingatlana, egyéb vagyonelemei, engedélyei, technológiája a MÁV KFV Kft.-ben maradtak. A beolvadásra várhatóan 2025. június 30-i fordulónappal kerül sor.
- A határozat elrendelte, hogy válasszák szét a HÉV pályaműködtetését és személyszállítását úgy, hogy a pályaműködtetés a MÁV Pályaműködtetési Zrt.-hez kerül.
Az egyik fókusz a karbantartáson van
Az idén a múlt évi (becsült) összegnél nagyjából 8 milliárd forinttal többet, 71,6 milliárdot szán a társaság karbantartásra. A forrás mintegy kétharmadát (42,7 milliárdot) a pályák karbantartása vinné el, ezen belül magas a hegesztés és az aszfaltozás költsége. A másik nagy tétel a távközlési és erősáramú biztosítóberendezéseké (TEB, 26 milliárd), ez összefügg a GSM-R hálózat kialakításával, amivel korábban a kormány a MÁV-ot bízta meg. Ebből a keretből finanszírozza a társaság az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer fejlesztését is. Végül menne még pénz az ingatlanokra (3 milliárd).