Az Európai Bizottság, 25 uniós tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai a közös akciójuk során összesen 356 használt termékeket árusító online kereskedőt vizsgáltak meg azzal a céllal, hogy felmérjék, mennyire felelnek meg az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. A munkát koordináló Európai Bizottság március első felében tette közzé összefoglalóját annak eredményeiről.
Az eredmények alapján összesen 185 vizsgált kereskedő hiányosan vagy nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat. A kereskedők:
- negyven százaléka nem tájékoztatta a fogyasztókat az elállási jogaikról;
- 57 százaléka nem tartotta be a minimum egyéves szavatossági idő biztosítását;
- 34 százaléka környezet-tudatossági, zöldállításokat alkalmazott az oldalon, ezek közül azonban húsz százalék esetében nem voltak kellően alátámasztva az állítások, míg 25 százalék esetében egyértelműen hamis vagy megtévesztő állításokról volt szó.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a gyorselemzésben 12 vállalkozás gyakorlatait vizsgálta meg, amelyek ruhákat, kiegészítőket elektronikai termékeket és bútorokat értékesítenek. Az eredmények alapján elmondható, hogy a hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást adott a fogyasztók jogairól.
- A GVH vizsgálói az esetek 25 százalékában tapasztalták, hogy elmaradt a tájékoztatás a 14 napos elállási jogról a honlapon.
- A honlapok 16 százalékán a törvényben előírt legalább egyéves időtartamnál rövidebb időszakban jelölték meg azt a határidőt, amíg a fogyasztó a termék (vásárláskor nem ismert) hibája miatt szavatossági igényt érvényesíthet.
- A vállalkozások egyértelműen jelezték a termékek használt jellegét, ugyanakkor az esetek harmadában nem adtak egyértelmű tájékoztatást a termék állapotáról.
- A vállalkozások egyharmada tett arra utalást, hogy a használt termék vásárlása környezettudatos, fenntartható vagy zöld, azonban nem támasztotta alá ezen állítását.