A hazai online kereskedők többsége megfelelően tájékoztatja a vásárlókat

A Gazdasági Versenyhivatal is részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának közös vizsgálatában, amely a használt termékeket online árusító vállalkozások gyakorlataira fókuszált. A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy míg európai szinten az online kereskedők közel fele nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat a jogaikról, addig a hazai vállalkozások többsége szabályszerűen jár el. A GVH a vizsgálat során így is feltárt egyes hiányosságokat.

2025. 03. 07. 13:57
A nagy szolgáltatók mostanra szinte az egész országot lefedték csomagautomatáikkal Fotó: MTVA/Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság, 25 uniós tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai a közös akciójuk során összesen 356 használt termékeket árusító online kereskedőt vizsgáltak meg azzal a céllal, hogy felmérjék, mennyire felelnek meg az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. A munkát koordináló Európai Bizottság március első felében tette közzé összefoglalóját annak eredményeiről.

Az eredmények alapján összesen 185 vizsgált kereskedő hiányosan vagy nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat. A kereskedők:

  • negyven százaléka nem tájékoztatta a fogyasztókat az elállási jogaikról;
  • 57 százaléka nem tartotta be a minimum egyéves szavatossági idő biztosítását;
  • 34 százaléka környezet-tudatossági, zöldállításokat alkalmazott az oldalon, ezek közül azonban húsz százalék esetében nem voltak kellően alátámasztva az állítások, míg 25 százalék esetében egyértelműen hamis vagy megtévesztő állításokról volt szó.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a gyorselemzésben 12 vállalkozás gyakorlatait vizsgálta meg, amelyek ruhákat, kiegészítőket elektronikai termékeket és bútorokat értékesítenek. Az eredmények alapján elmondható, hogy a hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást adott a fogyasztók jogairól.

  • A GVH vizsgálói az esetek 25 százalékában tapasztalták, hogy elmaradt a tájékoztatás a 14 napos elállási jogról a honlapon.
  • A honlapok 16 százalékán a törvényben előírt legalább egyéves időtartamnál rövidebb időszakban jelölték meg azt a határidőt, amíg a fogyasztó a termék (vásárláskor nem ismert) hibája miatt szavatossági igényt érvényesíthet.
  • A vállalkozások egyértelműen jelezték a termékek használt jellegét, ugyanakkor az esetek harmadában nem adtak egyértelmű tájékoztatást a termék állapotáról.
  • A vállalkozások egyharmada tett arra utalást, hogy a használt termék vásárlása környezettudatos, fenntartható vagy zöld, azonban nem támasztotta alá ezen állítását.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.