Drágább üzemanyagra kell berendezkedni a nyáron

Nem számított a piac a nyersolaj jegyzésárának ilyen mértékű emelkedésére, és a kínálat csökkenése is okozott némi meglepetést, miközben a világpiac nem adott lejjebb az olaj iránti igényéből. E tényezők miatt a következő hónapokban a literenkénti négyszáz forintos lélektani határ közelében maradhatnak, sőt tovább drágulhatnak az üzemanyagok. A tavalyi tapasztalat szerint ez nem fogja vissza az autósokat a tankolástól.

2019. 04. 10. 6:05
Az autósoknak nem szegi a tankolási kedvét a négyszáz forintos lélektani határt meghaladó összeg Fotó: Katona Vanda
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább emelkedett tegnap az üzemanyagok ára, miután a Mol bruttó három forinttal emelte a 95-ös benzin és bruttó két forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát.

Ezzel folytatódik a március vége óta tartó drágulás, és vélhetően nem is nagyon fordulnak vissza az árak néhány hónapig. Az emeléssel a benzin literenkénti átlagára 395 forintra, a gázolajé 401 forintra nőtt. A folyamatnak több oka van, a magyarországi üzemanyagárakra ható tényezők közül több is olyan irányba változott, amely akár önmagában is áremelkedést okozhatna.

– A jelenlegi helyzetben fontos hatás jön szóba a keresleti oldalon: az olaj iránti igény igen stabil – beszélt az áremelkedés okairól a Magyar Nemzetnek az Erste bank olaj- és gázipari elemzője. Pletser Tamás hozzátette, ha az Egyesült Államok és Kína belátható időn belül el tudja simítani kereskedelmi konfliktusait, annak következtében a globális gazdasági növekedés üteme nem lassul majd a korábban előre jelzett mértékben, ami pedig a nyersanyag iránti keresletet tovább erősíti majd.

Pletser Tamás szerint a kínálati oldal most látható alakulására nem feltétlenül számítottak a piaci szereplők. Egyfelől a nem tagországokkal kiegészült Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC+) tavaly decemberi megállapodását a jelek szerint a felek betartották, és valóban mérsékelték a kitermelésüket.

A világ legjelentősebb olajtermelői azért léptek az önszabályozás útjára – a globális kínálatot egy százalékkal meghaladó mértékben, napi 1,2 millió hordóval visszafogva –, hogy a nyersanyag akkor alacsony jegyzésárán a kínálat csökkentésének eszközével emeljenek. Ez sikerült is, jelenleg a régióban mérvadó Brent olajfajta hordónkénti jegyzésára 70 dollár körül van, és átlépheti a 80 dolláros szintet is.

Ez azért is következhet be, mert időközben például a világ legnagyobb készletével rendelkező Venezuela kitermelési nehézségei miatt a ló túloldalára esett a kínálat, és hiány alakult ki.

A helyzetet fokozza, hogy megtorpant az Egyesült Államok palaolajiparának dinamikája. Ennek egyik oka az olajpiaci elemző szerint az, hogy a tavalyi negyedik negyedévben összeomlottak a jegyzésárak, ami nem tett jót az egyébként fajlagosan drágán működő szegmensnek, így több termelési helyet ideiglenesen leállítottak.

Pletser Tamás az olajkínálatot fenyegető tényezők közül megemlítette azt is, hogy Líbiában Halifa Haftar tábornok feszültséget szított a központi kormány megtámadásával, s kérdés az Iránt sújtó amerikai ­szankciók jövője is. Az embargó ugyanis alapvetően tiltja az olaj vásárlását a közel-keleti országtól, illetve megnehezíti az amerikai bankrendszeren keresztüli elszámolását.

A magyarországi üzemanyagárakra hat a dollár-forint árfolyam alakulása is, hiszen az olaj nemzetközi kereskedelme az Egyesült Államok pénznemé­ben folyik.

A dollár alapvetően stabil, miközben a forint gyengülni kezdett az utóbbi néhány hétben, részben a Magyar Nemzeti Bank politikája miatt, amelyen nem látszik igazi monetáris szigorítási szándék – jelezte Pletser Tamás. Hozzátette, míg a tegnap közölt inflációs adatok indokolhatnák a kamatemelést vagy más jellegű szigorítási lépést, a jegybank más szempontok alapján nem siet ezzel, emiatt gyengül a magyar pénznem.

Mindemellett a szezonális hatás is olyan tényező, amely a következő hónapokban kihat az egész északi félteke országaiban az üzemanyagárakra: a tavaszi–nyári szabadságolások nyomán fellendülő szabadidős autósforgalom minden évben drágításra sarkallja a benzinkutak üzemeltetőit.

Az Erste elemzője úgy látja, hogy rövid távon van még áremelkedési potenciál, vagyis a nyáron a mostaninál magasabb árakra kell számítani.

A literenkénti négyszáz forintos árat lélektani határként szokás számontartani, ám az elmúlt évben már kiderült: a magyar autósoknak nem szegi kedvét a tankolásban ez az árszínvonal.

Az autósoknak nem szegi a tankolási kedvét a négyszáz forintos lélektani határt meghaladó összeg
Fotó: Katona Vanda

Annak ellenére sem, hogy általában a háztartásokban az üzemanyagra szánt összeg meghatározott, és hogy mennyit lehet tankolni ebből a keretből, azt az aktuális ár határozza meg – magyarázta lapunknak korábban Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára. Ezért például már a tavaly nyári áremelkedés ellenére is növekedett belföldön az üzemanyag-fogyasztás.

A benzin ára egyébként 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Igaz, akkor még érzékenyebbek voltak az árakra az autósok.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.