Hathatósan kíván fellépni a főváros vezetése a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér környezetét terhelő zaj ellen. Tarlós István főpolgármester a tegnapi Budapestinfón arról tájékoztatott, hogy repülési tilalmat kívánnak bevezettetni a Liszt Ferenc repülőtéren éjfél és reggeli öt óra között, az úgynevezett mélyalvás időszakában. Mint mondta, a Fővárosi Közfejlesztések tanácsának csütörtöki ülésén – ahol Palkovics László innovációs és technológiai miniszter megbízásából jelen volt az illetékes államtitkár – foglalkoztak a kérdéssel, és a tárca is támogatta az elképzelést.
Tarlós István arról is beszámolt: kérik a zajterhelés értékelésének módosítását, hiszen jelenleg a Budapest Airport végzi a zajmérést, tehát gyakorlatilag önmagát ellenőrzi. – Hatékonyabb és szankcionálhatóbb lenne, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság látná el ezt a feladatot – mutatott rá a főpolgármester, aki hosszú távú megoldásként azt javasolta, hogy a teherforgalmat lebonyolító, valamint a fapados légitársaságok gépeit egy új, kisebb, Budapesttől esetleg távolabb lévő repülőtérre irányítsák, a Liszt Ferenc repülőtér pedig csak a klasszikus, nemzetközi személyforgalmat bonyolítsa le. Hozzátette: folytatják az egyeztetéseket, s a kiemelt kérdésekben a kerületek és a tárca támogatására is számítanak.
A kezdeményezés váratlanul érhetett sokakat, többek közt a Budapest Airportot, amely éppen most kezdett bele a növekvő teherforgalom kiszolgálása érdekében egy nagy méretű logisztikai központ, úgynevezett Cargo City fejlesztésébe. Ugyanakkor szakmai körökben régóta köztudott, hogy megoldást kell találni a repülőtér és környezetének békés egymás mellett élésére. A légikikötő utas- és teheráru-forgalma évről évre 10 százalék felett bővül, ugyanakkor a környező fővárosi és agglomerációs települések lakóinak száma is folyamatosan gyarapodik. A két folyamat nyilvánvalóan egymás ellen dolgozik.
De vannak-e olyan vidéki repülőterek, amelyek átvehetnék a fapados gépek fogadását? Nyugatról keletre haladva Győr-Pér, Kecskemét és Debrecen jöhet szóba. Pér az utóbbi tíz évben fejlődött keskenytörzsű utasszállító gépek fogadására alkalmas helyszínné. Az M1-es mellett helyezkedik el, a fővárostól mért távolsága 96 kilométer. Jelenleg főként az Audi-gyár igényeit szolgálja ki, naponta többször indít és fogad Ingolstadt és Győr között közlekedő személyszállító gépeket. Igen jelentős fejlesztés után lehetne csak alkalmas évente 7-8 millió utas ellátására – nagyjából ennyit szállítanak jelenleg Ferihegyen a diszkonttársaságok.