A zöldre festés legújabb éráját éljük, amikor azt hisszük, hogy ha majd mindenki elektromos autóval jár és átveszik az uralmat az áramtermelésben a napelemek és a szélkerekek, akkor a környezet- és klímavédelmi problémák megszűnnek. Mindez nem igaz. A fosszilis energiahordozók korszakából kifelé kanyarodva egy másik típusú környezeti válságba és a gazdasági erőviszonyok átalakulásába navigálja magát a világ – állítja az al-Dzsazíra televízió The dark side of clean energy (A tiszta energia sötét oldala) című dokumentumfilmjében.
Tökéletesen tiszta energia nem létezik. Bármit is gyárt az emberiség, az környezetszennyezéssel jár
– jelenti ki a kínai ritkaföldfém-ipari szövetség főtitkár-helyettese. Shen Zhanheng arról is szól, hogy a kínai bányavállalatok csak akkor tesznek úgy, mintha felelősen működnének, ha a hatóságok éppen figyelnek. Amint hátat fordítanak, folytatódik a környezetromboló tevékenység. Ez pedig megkérdőjelezi a tiszta energiaforrásokra való átállás eredményességét környezetvédelmi szempontból. Nem lehet persze figyelmen kívül hagyni azt, hogy egy arab olajország tévécsatornája készítette a filmet, ám az abban elhangzó állításokat szakértők, állami alkalmazottak jelentik ki.
Exportáljuk a szennyezést
Attól, hogy a nyugati világ városainak levegője kitisztul az elektromos hajtású járműveknek köszönhetően, a környezetszennyezés problémája nem oldódik meg, csupán áthelyeződik. Kiválóan szemlélteti az autóipar változása azt, hogy az energetikai átmenet elsősorban (politikailag kikényszerített) gazdasági átmenet. A gyártók ma már elsősorban zéró kibocsátású járműveket kínálnak, mégpedig azért – indokolt a BMW észak-amerikai kommunikációs menedzsere a genfi autószalon kiállításán –, mert meg kell felelniük a kibocsátási előírásoknak, és nem szeretnék kifizetni a büntetést, amit a párizsi klímaegyezmény alapján róhat ki a gyártókra az Európai Bizottság.

Fotó: MTI
Véges készletek
Sikkes ma elektromos autót vásárolni, a fogyasztók pedig úgy érzik, hogy ez a módja annak, hogy részt vállaljanak a klímavédelemben. De mibe is kerül a környezetnek az új trend? Egy autó súlyának például a felét teszi ki az akkumulátor, ami nagyrészt kobaltból, grafitból és lítiumból épül. Ezek ugyan nem ritkaföldfémek, de bányászatuk jelentős környezeti károkkal jár.
A tengeri szélkerekek turbináihoz pedig akár egy tonna ritkaföldfém is szükséges lehet, továbbá átlagosan húsz tonna alumínium és legalább ötszáz tonna acél is kell egyetlen toronyhoz.