Alaposan bevásárolt Hszi Párizsban

Példa nélküli négyes találkozóval zárta Párizsban európai útját Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai államfő, aki az EU három vezetőjét is igyekezett meggyőzni hazája és az unió kapcsolatainak hasznosságáról, mintegy előkészítve az április 9-i EU—kínai csúcsot. Jó szándékát aláhúzandó, Hszi háromszáz Airbus repülőgépet rendelt.

Mártonffy Attila
2019. 03. 27. 8:48
French President Emmanuel Macron, German Chancellor Angela Merkel and European Commission President Jean-Claude Juncker welcome Chinese President Xi Jinping at the Elysee Palace in Paris
Angela Merkel és a többi uniós vezető sem szívesen maradna ki az új selyemút előnyeiből Fotó: Philippe Wojazer Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emmanuel Macron francia államfő kedden – lényegében a hétfői kétoldalú megbeszélésen elhangzottakat megismételve – az Európai Unió egységének tiszteletben tartását kérte Kínától azon a találkozón, amelyen kínai kollégája, Hszi Csin-ping mellett Angela Merkel német kancellár és Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke is részt vett, tudósított a távirati iroda. Párizs, Berlin és Brüsszel részéről gyakran éri Pekinget az a vád, hogy a beruházási politikájával az európai országok megosztottságára játszik, illetve túlzott befolyást szerez.

– Vannak nézeteltérések, egyikünk sem naiv. De tiszteljük Kínát, és természetesen azt várjuk el nagy partnereinktől, hogy ők is tiszteletben tartsák az EU egységét, ahogy az általa képviselt értékeket is – fogalmazott a francia elnök. Hszi a válaszában arról biztosította az európai vezetőket, hogy a verseny ellenére Kína és Európa együtt halad előre, és arra kérte a feleket, hogy a kapcsolataikat ne a bizalmatlanság határozza meg.

A Deutsche Welle hírportálja szerint Merkel azt mondta, az unió is részt akar venni az Új selyemút kezdeményezésben. Hozzátette: az EU nagy érdeklődéssel figyeli az amerikai–kínai kereskedelmi tárgyalásokat, mivel annak esetleges sikertelensége hatással lesz Németországra és az EU-ra. Jean-Claude Juncker arról beszélt, hogy az EU és Kína nagyszerű dolgokat vihet végbe az együttműködés révén. Elismerte, hogy Kína és az unió egymás riválisai, „de a verseny nálunk jó dolgot jelent”. Hangsúlyozta ugyanakkor: az európai vállalatoknak ugyanúgy hozzá kell férniük a kínai piacokhoz, mint a kínaiaknak az európaiakhoz.

Franciaország és Kína több tíz milliárd dollár értékű üzleti megállapodást jelentett be. Köztük is kiemelkedik az a megrendelés, amelyet Peking 300 Airbus utasszállító repülő beszerzésére adott Párizsban az európai konzorciumnak, 35 milliárd dollár értékben. A rendelés 290 darab A320-as és tíz A350-es gépre szól. Az Airbus a közleményében rámutatott, a megrendelés nagysága erős keresletre utal Kína gyorsan bővülő légi közlekedési piacán a belföldi, a regionális és a nemzetközi útvonalakban egyaránt. A CNN megállapítja, a 35 milliárd dollár a gépek összesített, nyilvános listaára, amelyből nagyobb megrendelés esetén általában jelentős engedményt ad a gyártó.

Angela Merkel és a többi uniós vezető sem szívesen maradna ki az új selyemút előnyeiből Fotó: Reuters

Mivel az Airbus-beszerzés tavalyról áthúzódó ügylet, nemigen van köze a Boeing 737 MAX fiaskójához, ugyanakkor minden bizonnyal nem jön jól a rivális amerikai gyártónak, mivel a balesetek okát kiküszöbölő sikeres szoftverfrissítési tesztekig e típus összes gépe a betonon kénytelen vesztegelni. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a Garuda indonéz légitársaság visszamondta 49 darab 737 MAX-ra vonatkozó megrendelését, s bár az Airbus 320neo méreténél és teljesítményénél fogva tökéletes helyettesítő lenne, a Simple Flying szakportál szerint a Garuda más Boeing-típus mellett fog dönteni.

Egyébként maga az Airbus sem töri magát az űr betöltésére, mivel akkora a rendelésállománya, hogy évekre el van látva. S van még egy ok, amiért az európai cég nem rúg bele versenytársába, még akkor sem, ha megtehetné. A két vállalat ugyanis egyforma elvek szerint működik, s mint minden gyártó, ugyanazt a szoftvertechnológiát használja – mutat rá egy a Bristol Post brit hírportálnak nyilatkozó szakértő. A pilóta javasol valamit a számítógépnek, a komputer ez alapján megtervezi az utat, s a gép az esetek óriási többségében sokkal jobban csinálja, mint az ember.

Ezt az Airbus és a Boeing is nagyon jól tudja, de nem kürtölik világgá, hogy rendszereik ugyanúgy működnek és ugyanúgy hibázhatnak is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.