Több száz olyan belső üzenetet hozott nyilvánosságra a Boeing amerikai repülőgépgyártó vállalat, amelyben a cég alkalmazottai keresetlen szavakkal bírálják a két súlyos katasztrófa miatt a forgalomból világszerte kivont 737 MAX típusú gép fejlesztését. Egy 2018 februárjában – nyolc hónappal az első tragikus, indonéziai baleset előtt – történt üzenetváltásban a Boeing egyik alkalmazottja azt kérdezte egy kollégájától, hogy ő engedné-e utazni a családját egy MAX-szimulátorral kifejlesztett repülőn, mert ő maga nem. A kolléga azt felelte, ő sem. Egy másik üzenetben úgy fogalmaztak: a MAX típust bohócok tervei alapján fejlesztették ki, őket pedig majmok felügyelték. Frusztrációt okozott az alkalmazottak körében az is, hogy mindig a legolcsóbb beszállítót kellett megtalálniuk lehetetlen határidőkkel – idéz az MTI és a Reuters a szókimondó levelezésből.
A Boeing közlése szerint az üzeneteket az átláthatóság érdekében, a felügyeleti hatóság kedvéért tették közzé, még csütörtökön. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) úgy vélte: a nyilvánosságra került üzenetek nem vetnek fel új biztonsági aggályokat, bár némelyik tartalma és stílusa igencsak elkeserítő.
Tavaly márciusban vonták ki átmenetileg a forgalomból a Boeing 737 MAX repülőgépeket, miután 2018 októberében lezuhant az indonéziai Lion Air légitársaság ilyen típusú gépe, majd öt hónappal később balesetet szenvedett az etióp légitársaság egy ugyanilyen repülője is. A két katasztrófában 346 ember vesztette életét. Az üzenetek egy része arra világít rá, hogy a repülőgépgyártó vállalat kifejezetten törekedett arra, hogy a pilóták költséges és időigényes szimulátoros képzése ne legyen feltétele a 737 MAX típusú gépek forgalomba állításának. A cég egészen az utóbbi napokig ragaszkodott ahhoz, hogy a számítógépes alapú képzés elegendő a pilótáknak az új típusra való átmenet biztosítására, arra hivatkozva, hogy a 737 MAX nagyon hasonlít elődjére, a 737 NG típusra. Az üzenetek szerint a Boeing kész volt ebben a kérdésben vállalni a konfrontációt bármilyen felügyeleti szervvel, amely kötelezővé akarta volna tenni a pilótáknak a szimulátoros képzést. A 737 MAX pilótáit – mielőtt a gépeket kivonták a forgalomból – mindössze egyórás számítógépes tréningen készítették fel az új típusra. A gyártó csak ezen a héten változtatott taktikát, s már kifejezetten ajánlotta a pilótáknak a szimulátor használatát, mielőtt úja engedélyeznék a gépek felszállását.