− Vajon vannak egyáltalán Lengyelországnak érdekei vagy tisztán erkölcsi szempontból, az ókori római Cato szerepébe helyezkedve értékeli az orosz–ukrán háborút? – teszi fel a kérdést Pawel Lisicki, a Do Rzeczy lengyel konzervatív hetilap főszerkesztője lapja legutóbbi számában megjelent kommentárjában.
A kiváló újságíró, esszéista véleményével némileg elszigetelten áll a lengyel publicisták és politikusok többségével szemben.
Az orosz–ukrán háború megítélésében még az egyébként meglehetősen mély lengyel belpolitikai megosztottság sem érvényesül: a kormány hangja csak kevéssé vagy egyáltalán nem különbözik az ellenzékétől.
Ez a háború – írja Lisicki − lengyel felfogásban a gonosz és a jó, a sötétség és a világosság harca, amelyben Lengyelország az emberiesség, a moralitás védnökeként, Cato szerepében lép fel, aki beszédeit, függetlenül azok témájától, a pun háborúk idején rendszerint a „Karthágónak vesznie kell” formulával fejezte be.
Lisicki arra a médiavisszhangra reagált, amelyet Emmanuel Macron francia elnök ukrán hivatali kollégájának, Volodimir Zelenszkijnek tett állítólagos javaslata váltott ki Lengyelországban. Macron − egyes hírek szerint − arra próbálta rábírni Zelenszkijt, hogy tegyen területi engedményeket Oroszországnak.
A tudósításokból nem derül ki, hogy miben állnának ezek az engedmények, de a lengyel kommentátorok egybehangzó értékelése szerint minden ilyen próbálkozás „aljas, gyáva, és hazaárulásnak minősül”.
Hogyan merészeli a francia elnök ezt a háborút Franciaország és a franciák érdekeinek szempontjából nézni? De a lengyel közvélemény minden olyan európai vezetőt is így értékel, aki kompromisszumról, engedményekről akárcsak említést tesz. − Vajon a hazánk érdekei és java iránt érzett aggodalom, a félelem, hogy a konfliktus egész Európára átterjed, gyávaság és önzés lenne? – kérdezi a szerző.
Úgy tűnik, a lengyel politikusok nem kérdezik meg maguktól, hogy mekkora ára van, milyen veszteségekkel jár, mennyire nehezíti meg honfitársaik életét ez a háború, vagy ha mégis, elhessegetik maguktól ezeket a gondolatokat.