– A helyzet súlyos és könnyen elfajulhat – mondták vezető európai uniós diplomaták a Politico brüsszeli hírportálnak az Oroszországból Kalinyingrádba tartó tranzitkorlátozást illetően. A litván elnök, Gitanas Nauseda a tegnapi EU-csúcson országa támogatását kérte az orosz fenyegetést illetően. Külpolitikai főtanácsadója, Asta Skaisgiryte szerint ez nemcsak litván ügy, hanem uniós, lévén „a szankciókat közösen hoztuk meg”. Ezzel Josep Borell, az EU külügyi főképviselője is egyetértett. Eric Mamer, az Európai Bizottság szóvivője a Twitteren úgy fogalmazott: „Litvániának folytatnia kell az áthaladó áruk ellenőrzését, de ezeknek hatékonynak és célirányosnak kell lenniük, betartva a szankciós politikát, de nem akadályozva a szabad tranzitforgalmat”.
Brüsszeli tisztviselők ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy Kalinyingrád blokád alá vétele sosem volt a szankciók célja.
Litvánia hétfőtől kezdve – az orosz–ukrán háború miatt kivetett negyedik európai uniós szankciós csomag értelmében – megtagadta a fa-, vas-, acélipari és csúcstechnológiás elektronikai termékek országán történő áthaladását, amelyet Oroszország legnyugatibb területére, Kalinyingrádba szállítana vasúton. Vilnius fellépését Moszkva „illegálisnak” és „példátlannak” nevezte.
A litván blokádra hamarosan olyan válasz érkezik, amely az egész litván népet súlyosan érinti
– fenyegetőzött az orosz Biztonsági Tanács titkára, Nyikolaj Patrusev.
Alekszander Noszovics orosz politikai elemzője az orosz Vedomosztyi gazdasági lapnak úgy nyilatkozott: „Oroszország ugyan gazdasági, politikai és katonai szankciókkal is visszavághat, de a litván tranzit szimmetrikus korlátozása a legvalószínűbb”. Ugyanakkor a korlátozás kiterjedhet különböző árukra, akár a Kalinyingrádon áthaladó, Lengyelországból Litvániába tartó olajvezetékre is. Ugyanakkor a balti országok Oroszországgal közös áramhálózatról való lekapcsolása sem elképzelhetetlen.

Vlagyimir Olencsenko, a moszkvai Világgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézetének munkatársa szerint, mivel Vilnius „megszegte” a 2002-es, Európai Unióba történő, árutranzitról szóló megállapodást, Moszkva bíróságon követelheti a hosszabb tranzitútvonal későbbi kompenzációját. Anton Alihanov kalinyingrádi kormányzó úgy fogalmazott, hogy a tranzittilalom a rakomány mintegy felét érinti – az áruk csaknem kilencven százaléka kizárólag vasúton vagy közúton jut el a területre.