Kampányt indít a Google amerikai technológiai óriás egy leányvállalatán (Jigsaw) keresztül az ukrán menekültekkel kapcsolatos lengyelországi, szlovákiai és csehországi dezinformáció leküzdésére, számolt be a Reuters hírügynökség.
Az egy hónapig tartó projektbe a Cambridge és a Bristol Egyetem pszichológusai is bekapcsolódnak, akik 90 másodperces videókat készítettek, hogy „beoltsák” a felhasználókat a közösségi média káros tartalmaival szemben.
A klipek – amelyek például YouTube- és Facebook-hirdetésekben jelennek meg – célja segíteni az érzelmi manipuláció és a bűnbakképzés azonosításában, megismertetve a felhasználókkal a félretájékoztatás technikáit, és ezzel a menekültellenes narratívák felismerését.
A kutatók arra jutottak, hogy 24 óra után már akár öt százalékkal is emelkedhet a dezinformációs technikák kiszűrésének a képessége.
A kutatók azt állítják, hogy azért esett Lengyelországra a választásuk, mert itt van a legtöbb ukrán menekült, így itt a legsürgetőbb a „velük kapcsolatos félelemkeltés megfékezése” – Csehország és Szlovákia pedig jó indikátorként szolgálhat, mondják.