Brüsszeli Kína-politika: létezik egyáltalán?

Míg a tagállamok többnyire saját gazdasági érdekeik mentén lépnek fel és bővítik együttműködésüket Pekinggel, addig uniós szinten ideológiai érdekeket követnek.

2023. 12. 12. 14:08
HSZI Csin-ping; VON DER LEYEN, Ursula; MICHEL, Charles
Peking, 2023. december 7. A Hszinhua kína hírügynökség felvételén Charles Michel, az Európai Tanács elnöke, Hszi Csin-ping kínai államfõ és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke (b-j) a tárgyalásuk elõtt a pekingi Tiaojütaj állami vendégházban 2023. december 7-én. MTI/AP/Hszinhua Fotó: Huang Csing-ven
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kockázatmentesítés jól láthatóan nem megvalósítható, és nem is érdeke az Európai Uniónak, inkább csak hangulatkeltés Kína ellen – írta az Eurázsia magazin online kiadásán megjelent véleménycikkében Horváth Levente. Az Eurázsia Központ igazgatója, korábbi sanghaji főkonzul a múlt héten 24. alkalommal megrendezésre kerülő EU–Kína-csúcstalálkozó kapcsán veti fel a kérdést: mi is az Európai Unió Kína-politikája?

A szerző rámutatott, hogy míg az unió vezetői – Charles Michel, az Európai Tanács elnöke és Ursula von der Leyen európai bizottsági elnök – a békés együttműködés jelszavával érkezett Pekingbe, addig a brüsszeli döntések éppen ennek ellenkezőjéről tesznek tanúbizonyságot. 

Az EU több szankciót kivetett vagy épp tervez kivetni Kína kapcsán, továbbá a »kockázatmentesítés« (derisking) is egyre hangosabb lett az Európai Unióban, ami tulajdonképpen az amerikai »leválás« (decoupling) hasonmása.

Mint azt Horváth Levente írta, az unió emellett elindította a Global Gateway elnevezésű projektet, amely a kínai Egy út, egy övezet kezdeményezés (BRI) vetélytársa kíván lenni. Csakhogy a BRI idén ünnepelte fennállásának tizedik évfordulóját és számos sikeres beruházás fűződik hozzá, ezzel ellentétben a két éve útnak indult uniós projektről keveset hallani. Fontos különbség az is, hogy míg a kínai vezetők pozitívan beszélnek az uniós kezdeményezésről, addig az európai politikusok fenyegetést látnak benne: Olaszország éppen a napokban – az EU-vezetők kínai látogatását megelőzően – jelentette be, hogy kilép a BRI-ből.

Ez egy újabb fontos kérdést vet fel, még pedig azt, hogy kivel is kellene egyeztetni Hszi Csin-ping elnöknek, ha az unióval akar tárgyalni. 

A szerző szerint jelenleg az látszik, hogy míg a tagállamok többnyire saját gazdasági érdekeik mentén lépnek fel és a Pekinggel folyatott bilaterális tárgyalásaik az együttműködések bővítéséről szólnak, addig uniós szinten ideológiai érdekeket követnek – vagy kell követniük. 

Erre remek példa Emmanuel Macron, aki áprilisban békejobbot nyújtva érkezett Kínába, majd miután ezt negatívan fogadták Nyugaton, a francia elnök is keményebb hangnemet ütött meg Pekinggel szemben. 

Az európai káoszban üde színfolt Magyarország, amely 2010 óta a keleti nyitás politikáját követve békés együttműködést hirdet Kínával, reálpolitikát folytat – véli Horváth Levente. 

Borítókép: A Hszinhua kína hírügynökség felvételén Charles Michel, az Európai Tanács elnöke, Hszi Csin-ping kínai államfő és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke (b-j) a tárgyalásuk előtt a pekingi Tiaojütaj állami vendégházban 2023. december 7-én (Fotó: MTI/AP/Hszinhua)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.