Főhet a feje az ukránoknak a „hisztis” F–16-osok miatt

Bármennyire áhítoztak is az ukránok a legendás amerikai vadászgépekre, nem lesz velük könnyű dolguk, ugyanis sokkal kényesebbek és több karbantartást igényelnek. Már persze ha megérkeznek valaha az F–16-osok, ugyanis az átadás lehetséges időpontja egyre csúszik.

Forrás: Politico2024. 03. 01. 8:18
F-16-osok
Two F-16 Fighting Falcon fighter aircrafts perform a demonstration during the opening ceremony of the European F-16 Training Center at the 86th Romanian Military Airbase in Fetesti, Romania, on November 13, 2023. (Photo by Andrei Pungovschi / AFP) Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkapni az áhított F–16-osokat egy dolog, hadrendbe állítani és harcképesen tartani őket egy másik – állapítja meg cikkében a Politico hírportál. Az amerikai gyártmányú vadászgépek futóműve jóval kényesebb, mint az ukrán légierőnél eddig rendszeresített MiG-eknek és Szuhojoknak, a jelenlegi ukrán kifutópályákon nem lehetne őket használni. Márpedig egy háború kellős közepén aligha lehet modern légibázisokat felhúzni a semmiből.

F-16
A  kényes F–16-osoknak nem felel meg akármilyen kifutópálya (Fotó: AFP/Giuseppe Cacace)

 

Bár igyekeznek bagatellizálni a probléma súlyát, azt még maguk az ukránok is elismerik, hogy szükség lesz a kifutópályák előkészítésére.

A Falconok valóban igényelnek némi alkalmazkodást – ez a kifutópályák előkészítése, mert a futómű sokkal kényesebb a MiG-eknél, a kerekek kicsik, a légbeömlők alacsonyan vannak,  fennállhat a tárgyak beszippantásának veszélye. De mindez megoldható. Minden repülésnek vannak kockázatai

– igyekezett elbagatellizálni a feladat nagyságát Jurij Ihnat, az ukrán légierő szóvivője.

A kifutópálya azonban csak egy a kihívások sorában. Tom Richter korábbi amerikai haditengerészeti pilóta szerint, aki a Nemzeti Gárdánál repült a típussal, az F–16-os „érzékeny szörnyeteg” a jóval robusztusabb és egyszerűbb szovjet gépekhez képest.

Ahhoz, hogy fogadni és használni tudják őket, a karbantartásukról is gondoskodni kell, ami szintén jóval bonyolultabb, mint a MiG-ek és Szuhojok esetében. A mérnökök és technikusok képzése – a pilótákéval együtt – ugyan már folyik, de a gépek előtt a szükséges szerszámoknak és alkatrészeknek is meg kell érkezniük a háborúban álló országba, köztük azoknak a speciális berendezéseknek is, amelyek az F–16-osok vészhelyzeti tartalékrendszerének működtetéséhez használt, rendkívül gyúlékony folyadék, a hidrazin biztonságos kezeléséhez szükségesek.

Mikor érkezhetnek meg az F–16-osok?

Bár Dánia, Hollandia, Norvégia és Belgium összesen több mint hatvanat ajánlott fel a gépekből, nagy kérdés, hogy ezek mikor érkezhetnek meg Ukrajnába. Mint arról beszámoltunk, a dán miniszterelnök tavaly augusztusban még azt ígérte, már januárban megkaphatják az ukránok az első gépeket. Ez a dátum később áprilisra módosult, most pedig már csak nyárra várják az első F–16-osok megérkezését az illetékesek.

Borítókép: F–16-os vadászgépek a levegőben (Fotó: AFP/Andrei Pungovschi)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.