F–35: mit hozhat a jövő a legmodernebb vadászgépnek tartott méregdrága projektnek?

Az F–35 Lighting Strike II-es lopakodó vadászgépet az Egyesült Államok a legmodernebb vadászgépnek titulálja, ami a legfejlettebb technológiával rendelkezik. Azonban több mint 34 évvel a kezdeti döntés meghozatala után csak idén hagyták jóvá a repülőgép tömeges, teljes körű gyártását. Az 1990-es évek elején az Egyesült Államok védelmi minisztériuma, a Pentagon úgy döntött, hogy elindítja a Joint Strike Fighter programot, hogy megtalálja többek között az F–16-os vadászgép, a Fairchild A–10-es, az F–18 Hornet és az AV–8B Harrier utódját. Az F–35 program csillagászati összegekbe kerül, a történelem legdrágább fegyverkezési projektjének minősül. Azonban annak ellenére, hogy a legmodernebb vadászgépnek tartják, elmondható, hogy sok probléma jelentkezett a gépeknél. Ez idáig több mint két tucat balesetet ismertek el. A gép másik hátránya az, hogy tetemes összegbe kerül a karbantartása és a fenntartása. Mi lehet a projekt jövője?

2024. 04. 05. 4:55
vadászgép, repülő, vadászbombázó, lopakodó, F-35
A Lockheed Martin F-35 Lightning II az ostravai NATO Napok és a Cseh Légierő Napok első napján a csehországi Mosnovban 2023. szeptember 16-án Fotó: Lukas Kabon / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pentagon az 1990-es évek elején indította el azt a programot, mely arra volt hivatott, hogy az amerikai fegyvergyártó cégek kifejlesszék a korábbi generációs vadászgépek utódját. Egy olyan lopakodó vadászgépre esett a a választás, melyet úgy terveztek, hogy a lehető legmodernebb technológiája legyen, számos korszerű újítással.

F-35, vadászgép, vadászbombázó, repülőgép, repülő
 F–35-ös vadászgép gurul az izlandi Keflavik légibázis kifutópályáján 2024. február 1-jén Fotó: Eyþór Árnason/NTB/AFP/Norway OUT 

A Boeing, a Lockheed Martin és a McDonnell Douglas nevű fegyvergyártó cég is bemutatta projektjavaslatát az amerikai védelmi minisztériumnak. 1996 novemberében csak a Boeing és a Lockheed Martin projektjét választották ki.  A két cég prototípusainak tesztelése több hónapon át tartott, de a Boeing által gyártott prototípus  gyenge teljesítménye miatt 2001. október 26-án a Boeing-projektet megszüntették, és úgy döntöttek, hogy a Lockheed Martin kapja a repülőgép tervezési szerződését. A program fő célja az volt, hogy az amerikai hadsereg különböző ágainak és az ország szövetségeseinek kielégítsék az igényeit. Végezetül azt a döntést hozták, hogy az F–35-ös lopakodó vadászgépet három különböző típusban fogják gyártani.

Az első változat az F–35A, egy sokoldalú, földi támadásra optimalizált változat, amelyt az amerikai légierőnek fejlesztettek ki. A géptípus második változata az F–35B, amely képes függőlegesen fel- és leszállni, melyet a légierőnek és a szárazföldi erőknek fejlesztettek ki. Az F–35 legújabb változata az F–35C, amely repülőgép-hordozón való üzemeltetésre, és elsősorban az amerikai haditengerészetnek készült. F–35A először  2006-ban szállt fel. 2008-ban tesztelték az F–35B-t – rövid felszállással és függőleges leszállással –, 2010-ben pedig az anyahajókon az F–35C-t. 

A gyártás 2011-ben kezdődött kiképzési céllal, majd 2015-ben állították hadrendbe a gépet, a kezdeti tervekhez képest jelentős csúszással.  A program több mint egy évtizedes késésben van a menetrendhez képest.  Fontos megjegyezni, hogy 2001-ben azt ígérték, hogy 2010-ig 2852 darabot gyártanak le a legújabb generációs gépből. 

 Azóta 23 év telt el, a rendelésállomány a külföldi ügyfelekkel együtt elérte a 3481 darabot. A 2020-as évekig körülbelül 1000 darab F–35-öst gyártottak le. Az Egyesült Államok hadserege mellett a programnak része még másik 16 ország. 

F-35, vadászgép, vadászbombázó, repülőgép, repülő
Egy pilóta reagál egy norvég F–35-ös vadászgép mellett, amely egy hangárban parkol az izlandi Keflavik légibázison 2024. február 1-jén Fotó: Eyþór Árnason/NTB/AFP/Norway OUT

Az export fontos szerepet játszik a világ legdrágább fegyverprojektjében. Az Egyesült Államok a fő támogatója a programnak, de részt veszt benne az Egyesült Királyság, Olaszország, Hollandia, Kanada, Ausztrália, Dánia, Norvégia, Japán, Dél-Korea, Belgium, Lengyelország, Szingapúr, Finnország, Németország , Csehország és Svájc. A repülőgépekhez szükséges  alkatrészeket hét országban gyártják.

Elképesztő összegekbe kerül és számos hibája van a lopakodó vadászgépnek

A vadászgép gyártása hatalmas összegbe kerül. Mindent figyelembe véve elmondható, hogy az F–35-ös vadászgép a kezdetektől a gyártásig a történelem legdrágább fegyverprojektje. 

Az amerikai számviteli kamara 1,7 billió dollárra becsüli a projekt költségeit. Magában csak a fejlesztési szakaszban a gyártó, a Lockheed Martin hétszer kevesebb összeget tervezett, mintegy 233 milliárd dollárra becsülték a program kezdetekor a költségeket. A program teljes költsége magában foglalja a vadászgép gyártását, használatát és karbantartását. A gép méregdrága a maga gépenkénti 109 millió dolláros gyártási költségével.

Mint kiderült, csak a repülőgépek működőképes állapotban tartása is hatalmas összegekbe kerül. 

F-35, vadászgép, vadászbombázó, repülőgép, repülő
Két F–35-ös vadászrepülőgép a Dán Királyi Légierő Skrydstrup vadászrepülő-bázisán, miután alacsony magasságban járőrözött Dánia körül Skrydstrup közelében 2023. október 1-jén Fotó: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix/AFP

A jelentések szerint a program kiadásainak nagy részét, 1,3 billió dollárt a vadászgépek fenntartásának és üzemeltetésének költsége teszi ki. 

A repülőgépekkel rengeteg gond és baleset volt, számos kezdeti problémát máig nem sikerült javítani. Az F–35 első repülése és nyolc évvel a hadrendbe állítása után az F–35-ös továbbra is a hardvert és a szoftvert egyaránt érintő műszaki hibák aggasztóan hosszú listáját tartja fenn. Az amerikai Kormányzati Ellenőrzési Hivatal 2023 szeptemberi jelentéséből kiderül, hogy a karbantartási kihívások negatívan befolyásolják az F–35 repülőgépek készenlétét. 

Az F–35-ös flotta küldetésképességi aránya 2023 márciusában körülbelül 55 százalék volt, ami messze elmarad a program célkitűzéseihez képest.

 Mint megállapítják, ez a teljesítmény részben a raktári és szervezeti karbantartással kapcsolatos kihívásoknak volt köszönhető.

Ha a repülőgép csak az idő 55 százalékában képes teljesíteni, és a cél az idő 85-90 százaléka, akkor az adófizetők nem kapják meg a várt teljesítményt a pénzükért

– mondta Diana Maurer, aki a jelentést a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnak írta, idézi az NBC.

F-35, vadászgép, vadászbombázó, repülőgép, repülő
Egy F–35-ös repülőgép az Alcatraz-sziget és a Golden Gate híd közelében a Fleet Week Air Show alatt a kaliforniai San Franciscóban 2023. október 6-án Fotó: Tayfun Coskun/ANADOLU AGENCY/Anadolu via AFP

A jelentésben az is olvasható, hogy a program késésben volt a javításokat végző depókarbantartási tevékenységek létrehozásában. Ennek eredményeként az alkatrészek javítási ideje lassú maradt, több mint 10 000 darab várakozott javításra. Ugyanakkor a szervezeti szintű karbantartást számos probléma befolyásolta, többek között a műszaki adatok, a képzés és az elegendő pótalkatrész hiánya. Ezzel pedig rendkívül nehéz megbirkózni nyolc országra kiterjedő logisztikai körülmények között – állapítja meg a tanulmány többek között. A jelentésben hét ajánlást tettek a karbantartási késedelmek kezelésére, és a Pentagon mindegyikkel egyetértett.

F-35, vadászgép, vadászbombázó, repülőgép, repülő
Egy norvég F–35-ös vadászgép áll az izlandi Keflavik légibázis egyik hangárjában 2024. február 1-jén Fotó: Eyþór Árnason / NTB / AFP

Megkezdődött a hivatalos gyártás 

Az F–35 Lightning II lopakodó vadászrepülőgép 2024 március 12-én megkapta a Pentagon jóváhagyását a teljes körű gyártásra, ami jelentős mérföldkő a program számára. William LaPlante védelmi miniszterhelyettes méltatta a döntést. Az elért eredmény ellenére a programnak a fent említett kihívásokkal kell szembenéznie a repülőgépek leszállításával kapcsolatban. 

Műszaki problémák és munkaerőhiány miatt a szállítások leálltak, annak ellenére, hogy a Lockheed Martin a szokásos ütemben gyárt. 

Sok baleset történt a világ legdrágább vadászgépével, hány zuhant le?

Az Aviation Safety Network szerint  az évek során 29 F–35-ös baleset történt. Az első 2013 februárjában, a legutóbbi pedig 2023 szeptemberben, amikor a pilóta katapultált.

F-35, vadászgép, vadászbombázó, repülőgép, repülő
Két F–16-os és két F–35-ös vadászrepülőgép (balra) repül, amint visszatérnek a Dán Királyi Légierő Skrydstrup vadászrepülő-bázisára, miután alacsony magasságban járőröznek Dánia körül Skrydstrup közelében, 2023. október 1-jén Fotó: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix/AFP

A Fighter jets world összegyűjtötte a legnagyobb baleseteket, melyekből párat kiemeltünk. 2014 június 23-án az egyesült államokbeli Eglin légibázison kigyulladt egy F–35A hajtóműve. A pilóta sértetlenül megúszta, míg a repülőgép becslések szerint 50 millió dolláros kárt szenvedett. A hivatalos jelentés a balesetet a hajtómű ventilátormoduljának harmadik fokozatú rotorjának tulajdonította. 2018 augusztus 23-án egy F–35A kényszerleszállást hajtott végre orrfutómű-összeomlás után, szintén az Eglin légibázison. A pilóta nem sérült meg, a tűzoltók azonnal a helyszínre érkeztek. Ezt az esetet követően egy hónappal a tengerészgyalogság beauforti légibázisához közel egy F–35B  volt érintett egy balesetben, amikor a pilóta biztonságosan katapultált. A jelentés szerint a baleset egy meghibásodott üzemanyagcsőnek tudható be.

2019 áprilisában Japánban, az Aomori prefektúrában a Csendes-óceán felett végrehajtott kiképzési feladat során eltűnt egy F–35A típusú vadászgép. A pilótát halottnak nyilvánították. 

A baleseti jelentés a pilóta térbeli dezorientációjának tulajdonította a lezuhanást. 2020 május 19-én szintén az amerikai Eglin légibázison lezuhant egy F–35A. A pilótának katapultálnia kellett. A balesetet a fáradtság, az oxigénrendszer tervezési problémája és a repülőgép összetettségének mint zavaró tényezőnek tulajdonították.

2021. november 17-én a brit Királyi Légierő  (RAF) 617-es századának F–35B típusú repülőgépe rutinműveletek közben a Földközi-tengerbe zuhant. A pilótát biztonságban kiemelték, és  megállapították, hogy a balesetet egy szívócsőben hagyott hajtóműtörlő dugó okozta.

 

2022 januárjában a dél-koreai légierő egyik F–35A repülőgépe hasra szállt, miután a repülésirányítás és a hajtómű kivételével minden rendszer meghibásodott.

A következő baleset 2022. január 24-én a Dél-kínai-tengeren történt, amikor egy F–35C az USS Carl Vinson hordozó fedélzetén leszállás közben a fedélzetre zuhant; a személyzet hét tagja megsérült. A pilóta biztonságosan katapultált, kimentették a vízből. A repülőgépet 2022. március 2-án, körülbelül 3,7 kilométer  mélységből emelték ki.

2022 októberében egy F–35A lezuhant a futópálya északi végénél a Utah állambeli Hill repülőgépbázison a légi adatrendszer hibája miatt. A pilóta biztonságosan katapultált. 2022 decemberében egy F–35B lezuhant egy sikertelen függőleges leszállás során a texasi Fort Worthban egy légibázison. A pilóta a földön katapultált, és nem sérült meg.

2023. szeptember 17-én a dél-karolinai Észak-Charlestonban egy pilóta katapultált az F–35B gépéből, miután baleset történt a kiképzési repülés során. Bár a pilóta sértetlen maradt, a vadászgép roncsait 30 órán múlva találták meg. 

F-35, vadászgép, vadászbombázó, repülőgép, repülő
 A Dél-koreai Légierő F–35-ös formációs repülése az égen a szöuli ADEX 2023  alatt a szöuli katonai repülőtéren, Seongnamban, Dél-Koreában Fotó: Seung-il Ryu/NurPhoto/NurPhoto via AFP

Mit hoz a jövő az F–35-nek?

Mint látható, kérdéses a világ legdrágább fegyverprojektjének a kimenetele, hiszen a gépek hadrafoghatósága az alkatrészek, a szakértelem hiánya és  egyéb műszaki hibák miatt rendkívül alacsony, ahhoz képes, hogy irtózatosan sok pénzt fektettek a programba. 

Ahogy azt cikkünkben bemutattuk , az F–35-ös flotta küldetésképességi aránya 2023 márciusában körülbelül 55 százalék volt, ami alacsony ahhoz képest, amit korábban becsültek.  Mindezek mellett már katonai és kormányzati szinten is kongatják a vészharangot a vadászgép fenntarthatatlansága és a csillagászati költségek miatt.

 

Borítókép: A Lockheed Martin F–35 Lightning II az ostravai NATO-napok és a Cseh Légierő-napok első napján a csehországi Mosnovban 2023. szeptember 16-án (Fotó: Lukas Kabon/ANADOLU AGENCY/Anadolu via AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.