A szankciók újabb kudarca: nem sikerült visszaszorítani az orosz légitársaságokat

Egyre bővül a polgári légi forgalom Oroszországban, annak ellenére, hogy az EU-ból már nem szállíthatnának alkatrészeket. A politikusok keményebb szigort követelnek a szankciókat megszegőkkel – és Kínával – szemben.

Forrás: Die Welt2024. 05. 05. 18:56
Turkish Buys The Airbus A350
Az Európai Unió szankciói miatt az orosz Aeroflot cég nem tudja megkapni azokat a gépeket, amelyeket az Airbustól rendelt. Ezeket az Airbus A350-900 típusú repülőgépeket a Turkish Airlines vásárolta meg. Fotó: JoanValls Forrás: NurPhoto/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nyugat által Oroszországgal szemben meghozott központi szankcióknak nincs hatása, így továbbra is működőképes a polgári repülés az országban – írja a német Die Welt. A Welt am Sonntag kutatása szerint Oroszország továbbra üzemeltetheti és karbantarthatja a nyugati tervezésű repülőgépeket, bár Európa és az USA betiltotta az ehhez szükséges pótalkatrészek szállítását. Az Ukrajna elleni támadást követő első évben még sok orosz gép maradt a földön. 2023-ban azonban már ismét több volt a fel- és leszállás Oroszországban: a járatok száma körülbelül húszezerrel 1,28 millióra nőtt egy év alatt.

Transport Week 2022 in Moscow
Az Aeroflot – Russian Airlines részt vesz a Transport Week 2022 rendezvényen Moszkvában 2022. november 17-én. Fotó: Anadolu/AFP/Sefa Karacan

A politikusok most keményebb fellépést követelnek a szankciókat megszegőkkel szemben, amiből láthatóan Oroszország profitál.

Sajnos még mindig túl sok olyan cég van Németországban, amely aláássa az embargót. Ez elfogadhatatlan, aki közvetve támogatja Oroszországot, az bűnrészes az ukrajnai bűncselekményekben, és veszélyezteti Németország és Európa biztonságát

– mondta Marie-Agnes Strack-Zimmermann, a Szabaddemokrata Párt (FDP) védelemmel foglalkozó politikusa.

A háború kezdete óta Brüsszel több mint négyszáz orosz céggel és 1700, a Kremlhez kötődő magánemberrel szemben alkalmazott szankciókat. A gazdaság szinte minden területéről származó áruk érintettek: olaj és szén, számítógépes chipek, építőipari gépek, órák, kaviár és alkatrészek Oroszország mintegy ezer utasszállító repülőgépből álló flottájához.

Putyin gazdasági ereje Oroszország brutális agressziós háborújának meghosszabbítását szolgálja Ukrajna ellen, és veszélyezteti európai biztonságunkat is

– mondta Annalena Baerbock német külügyminiszter.

Németország éppen ezért kampányol Brüsszelben a büntetőintézkedések kiterjesztése érdekében olyan területeken, mint az energia, a nyersanyagok és a technológiák, tette hozzá a német politikus. – De ezek a szankciók nem lehetnek teljesen hatékonyak, ha az olyan országok, mint Kína továbbra is háború szempontjából fontos anyagokat, például kettős felhasználású termékeket szállítanak Oroszországnak – bírált Baerbock.

Oroszországnak sikerül megkerülnie a nyugati szankciókat. Az Ifo Intézet tanulmánya szerint sok áru Örményországon, Kazahsztánon, Üzbegisztánon, Kirgizisztánon és Törökországon keresztül jut el Oroszországba. Valószínűleg nem minden európai cég tudja – vagy akarja – visszatartani áruit az orosz piacról.

Small CSU party conference before the European elections
A CSU európai parlamenti választási jelöltje, Manfred Weber felszólal a CSU európai választási kispárti konferenciáján. Fotó:dpa Picture-Alliance/AFP/Peter Kneffel

– Ukrajna győzelme az EU érdeke – mondta Manfred Weber, az Európai Parlament Kereszténydemokrata EPP frakciójának vezetője. – Bárki, aki megkerüli a szankciókat, Putyin kezére játszik, és komoly károkat okoz az EU-nak  – fogalmazott. Az embargó megszegése bűncselekmény, folytatta Weber. – Nem szabad, hogy az Ukrajnára lőtt drónok európai technológiát tartalmazzanak – mondta.

Pudong International Airport
Az Aeroflot légitársaság repülőgépe a kínai sanghaji Pudong nemzetközi repülőtéren parkolva. Fotó: NurPhoto/AFP/Ying Tang

Az orosz polgári légi közlekedés elleni embargó az EU egyik első intézkedése volt a háború kezdete után. Sok fontos régiót ugyanis a hatalmas országban csak repülővel lehet elérni. Az orosz légitársaságok pedig szinte kizárólag az európai Airbus és amerikai versenytársa, a Boeing modelljeit használják.

Miután gátat szabtak a nyugati technológiának, azt remélték, hogy Oroszország jelentősen meggyengül.

– Oroszország egyre gyakrabban használ kiskapukat a szankciók megkerülésére – figyelmeztetett Michael Roth, a Szociáldemokrata Párt (SPD) külpolitikai szakértője. Oroszország új piacok felé is nyitott. Kína és India lettek az EU-tagállamok helyett az orosz energia legfontosabb vásárlói. Ennek ellenére a német szociáldemokrata politikus úgy véli, hogy Brüsszel intézkedései hatékonyak.

 

Borítókép: Az Európai Unió szankciói miatt az orosz Aeroflot cég nem tudja megkapni azokat a gépeket, amelyeket az Airbustól rendelt. Ezeket az Airbus A350–900 típusú repülőgépeket a Turkish Airlines vásárolta meg (Fotó: NurPhoto/AFP/JoanValls)


 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.