A német vasúti közlekedésben tapasztalható erőszak és lopások száma 2024-ben drámai növekedést mutatott. A német szövetségi rendőrség friss statisztikái szerint a január és október között regisztrált testi sértések száma a vasútállomásokon elérte a 10 600-at, miközben a vonatokon további 2661 esetet jegyeztek fel, ami közel azonos az előző év teljes adatával.
A növekvő erőszak a regionális vonalakat érinti leginkább, ahol 1418 esetet regisztráltak, míg a nagysebességű vonatokon 171 támadás történt ugyanebben az időszakban.
A Deutsche Bahn szóvivője szerint az erőszakos cselekményekhez vezető gátlások folyamatosan csökkennek, ami aggasztó trendet mutat.
Az erőszak mellett a lopások is gyakoribbak
A vasúti közlekedés másik nagy problémája a lopások számának emelkedése. A szövetségi rendőrség 2024 októberének végéig 10 185 lopást regisztrált a vasútállomásokon és 10 118-at a vonatokon. Ezek közül a nagysebességű vonatokon 3300, míg a regionális járatokon 3087 eset történt.
A helyzet súlyosságát felismerve a Deutsche Bahn jelentős beruházásokat eszközölt a biztonsági rendszerek fejlesztésére.
Az év végére 11 000 kamerát telepítettek az állomásokon, míg az S-Bahn és regionális vonatok fedélzetén további 50 000 kamerát helyeztek üzembe. A vasúttársaság szerint ezek az intézkedések fontos szerepet játszhatnak az utasbiztonság növelésében, bár a hatékonyságuk egyelőre kérdéses.
A szövetségi rendőrség és a Deutsche Bahn összesen mintegy 10 500 járőrt mozgósít a vasútállomások és vonatok védelmére, azonban az utasok aggodalma továbbra is nő, különösen a nők körében.
A szexuális bűncselekmények száma is jelentősen emelkedett, a gyanúsítottak 59 százaléka külföldi állampolgár, ami további társadalmi feszültségeket okoz. A Magyar Nemzet már korábban is megírta, hogy a német lakosság egyre inkább aggódik a bevándorlás miatt.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy egyes államokban, például Türingiában, a vasúti dolgozókat arra kérik, hogy kerüljék a konfliktust külföldi utasokkal, még akkor is, ha azok jegy nélkül utaznak. Egy regionális szakszervezeti vezető „életveszélyes csatatérként” jellemezte a német vasúti közlekedést, ami rávilágít a helyzet komolyságára.
A Deutsche Bahn és a hatóságok előtt álló kihívások súlyosak, és egyelőre nem látszik, hogy a jelenlegi intézkedések elegendőek lennének a problémák megoldására.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP)