Több dél-koreai nagyvállalat is megkezdte az előkészületeket az oroszországi visszatérésre, miközben a háborús helyzet és a nemzetközi szankciók alakulását figyelik. Az LG Electronics például részben újraindította működését moszkvai gyárában, amelyet 2022 augusztusában függesztettek fel. Az üzem az orosz–ukrán háború kitörése után leállt, most viszont a meglévő raktárkészletek felhasználásával próbálják megakadályozni a berendezések állagromlását.

Samsung is növelte marketingköltségeit Oroszországban, az év első két hónapjában harminc százalékkal költött többet, mint tavaly ilyenkor. Bár gyártást nem indított újra, termékei továbbra is elérhetők az országban a párhuzamos import révén.
A cég szintén a helyzet alakulását figyelve mérlegel a visszatérés lehetőségéről.
Hyundai esetében több leányvállalat – például a Kia és a Hyundai Mobis – nemrég álláshirdetéseket tett közzé Oroszországban, ami szintén a fokozatos visszatérés előjele lehet.
A konszern szóvivője ugyanakkor hangsúlyozta: „nem született végleges döntés, a vállalat szorosan nyomon követi az eseményeket.”
Oroszország újra vonzó célpont lehet
A dél-koreai cégek kivárnak, de nem zárkóznak el az oroszországi terjeszkedéstől, különösen, mivel a kínai versenytársak eközben jelentős piaci részesedést szereztek. Az autóiparban például a kínai márkák 2024-re már a piac 62 százalékát uralják Oroszországban. A Hyundai számára komoly tét a jelenlét fenntartása:
2025-ig van lehetősége visszavásárolni szentpétervári gyárát, amelyet tavaly szimbolikus összegért, tízezer rubelért adott el.
A cégek egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy a végső döntéseket csak a háború kimenetelének és a szankciós rezsim változásainak ismeretében hozzák meg.
Bármilyen újraindítási törekvés valószínűleg csak a háború lezárulta után következhet
– idézte a Korea Times egy meg nem nevezett konglomerátum képviselőjét. Az LG vezérigazgatója, Cso Ju-Van is megerősítette: a vállalat „óvatosan jár el a háborús helyzet miatt, de szorosan figyeli a fejleményeket.” A döntések egyik fő kérdése, hogy a dél-koreai cégek visszaszerezhetik-e majd a pozícióikat egy olyan piacon, ahol a kínai konkurencia időközben megerősödött.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP)