Mindannyiunknak köze van ahhoz a történethez, amibe a Várnegyed Galéria Ostromképek című tárlata enged bepillantást. A második világháború egyik tragikus záróakkordja volt Budapest 1944–45-ös ostroma, amit Tóth László jogász, műgyűjtő, szakíró és kiállítástervező a Hadtörténeti Intézet és Múzeum közreműködésével újszerű nézőpontból láttat.
Vannak a történelemkönyveink, hogy nevekkel és évszámokkal elemezzék és adatszerűsítsék, valahogy a normalitás világában is értelmezhetővé tegyék a háború iszonyatát. És vannak a nagyszüleink, akik többnyire nem szerepelnek a történelemkönyvekben.
Nagymamák, akik soha nem voltak képesek elmondani, miért létfontosságú, hogy az utolsó falatot is megegyük a családi ebédből. Nagymamák, akik valamiért nem akarták kíváncsi kisunokáiknak megmutatni a légópincét, pedig milyen érdekes is az. Nagymamák, akik soha nem válaszoltak a gyermeki ártatlansággal föltett kérdésekre, hogy ettek-e lovat vagy volt-e saját gázálarcuk. Akik soha nem tudták elmesélni, mert nem akartak emlékezni rá, milyen volt a föld alatt reszketve várni, míg a városuk, az egész addigi életük romhalmazzá lesz.
Tehát, mint mondtam, ez mindannyiunk története. A nagyobb teremben festményeket és rajzokat látunk a romba dőlt városról vagy az újjáépítés kezdeteiről; az alkotók közt akad, aki művészettörténetünk része, és olyan is, akinek még a nevét sem tudjuk. Egy a közös bennük: az ostrom alatt vagy után mind ott botladoztak rajzkészletükkel a romok között, és próbálták újra fölvázolni a jól ismert, ikonikus helyszíneket.

Fotó: Bach Máté
Az olajképeket, akvarelleket, ceruza- és krétarajzokat végignézve némiképp meglepődhetünk: mindegyik alkotó tartózkodott a pusztulás drámai hatáselemeitől. Nincsenek sötét hátterek, sem lobogó lángok, ahogy torkolattüzek és vér sem színezi a képeket. Az ábrázolásmód, a gesztusrendszer, a színhasználat ugyanaz, mint a békében készült városképeké: lágy fényekben fürdik a Lánchíd, a Margit híd, a Gellért-hegy, a rakpart, a Tabán, a budai Vár. Csak épp a templomtornyok csonkák, a házak falai csupaszon merednek elő a törmelékből, és ember alig jár a félig elpusztított vidéken. Épp ettől az érzelmi visszafogottságtól lesz az ábrázolás drámai, mintha az alkotó az ábrázolásmóddal valahogy megpróbálná visszaterelni az őrületbe hasadt világot a normális kerékvágásba.