Aki egy kicsit is jártas a néptánc világában, jól tudja, hogy egy-egy buliban, táncházban jelentős külföldi kisebbség képviselteti magát. Sőt, az sem ritka, hogy távol-keleti tagot igazol egy budapesti néptáncegyüttes. Így történt a Csillagszemű együttes esetében is, amelynek vezetői, Tímár Sándor és Tímár Böske 2000-ben, egy japán turné után invitáltak egy lelkes japán fiút a tagjaik közé. Ő azóta is Magyarországon él, családja van, és persze töretlenül táncol.
Az említett fiatalembernek szerencséje volt, mert élőben sajátíthatta el a tudást a Tímár házaspár által vezetett Csillagszemű együttestől, akikre még egy 1978-as angliai fesztiválon figyelt fel a japán folklórszövetség elnöke. Azóta már számos kurzust tartottak Japánban, ahol a magyar zene és tánc óriási népszerűségnek örvend.
A Tímár-féle módszert vitték el a szigetországba, ahol fantasztikus fogadtatásban volt részük. Óriási eredményeket értek el, mert a japán emberek szorgalmasak és figyelmesek. Ami mellé leteszik a voksukat, amellett kitartanak, történhet bármi.
Tímár Böske elmesélte, megtörtént, hogy a százfős kurzuson olyan csendben hallgatták őket, hogy hátra kellett fordulni, ott vannak-e még a diákok.
Csak a tánc nyelvtanát adták át
A magyar néptánc legfontosabb alapja az improvizáció, Tímár Sándor erre építette a módszerét: nem betanította a táncot, nem koreográfiát tanított, hanem a tánc nyelvtanát adta át, így a táncos, ha a motívumokat megtanulta, és felismerte az összefüggéseket, akkor, mint egy nyelvtudást, felépíthette a saját táncát. Ez az improvizáció a magyar néptánc alapja, ami nélkül a táncházmozgalom sem lett volna ilyen népszerű.
A japánok ezt úgy fogalmazták meg, hogy a magyar néptánctól olyan életérzést kapnak, amit a saját kultúrájuk nem ad meg számukra, hiszen a magyar páros táncokban megélhető intimitás nem jellemző náluk. Bár a két ország táncnyelve alapjaiban különbözik egymástól, a figurákat könnyen megtanulják, a népdalokat is gyönyörűen adják vissza.
Böske egyik tokiói barátnője saját együttesének magyar mintájára még japán csujogatásokat is írt, azokkal színesítik az előadásokat.