Szombaton lesz a Bartók rádió napja: 11 órától éjfélig élő adásban jelentkeznek. A program nyitánya egy különleges zenés mesejáték, A félhetetlen lesz, amelynek szövegét és zenéjét Bánkövi Gyula szerezte. – Az eredeti címe A félelemkereső, édesapám nagyon sokszor mesélte nekem, kedvencem volt, sőt a négy gyerekemmel is a nagypapa ismertette meg a Grimm testvérek alkotását. Amikor a darabbal elkészültem, mesélték a gyerekeim, hogy mindig borzalmasan féltek kiskorukban, miközben hallgatták, de mégis ezt kérték a nagypapától.
A Grimm-mesék eleve szörnyűek, de azt hiszem, hogy ez mindegyiknél borzalmasabb – mondta el lapunknak a zeneszerző. Miután elkészült a darabbal, megnézte A félelemkereső néhány filmes feldolgozását, de mint mondta, egyik sem tetszett neki, mert nem tudták a mese nyerseségét és erejét, a különleges fantáziavilágát visszaadni.
– Én mindenképp szerettem volna ennek a nagyon karakteres Grimm-mesének az arculatát megtartani. Majdnem minden szörnyűség benne maradt, de próbáltam az élét – legalábbis egy kicsit – úgy elvenni, hogy vicces versbe szedtem a szöveget – fogalmazott Bánkövi Gyula. Elmondása szerint ez a mese nemcsak a gyerekeknek tanulságos, hanem a felnőtteknek is, mert minden mesebeli szörnyűségnél és boszorkánynál szörnyűségesebb lehet az élet valósága. A történet végén a félelmet a Félhetetlen felesége tanítja meg.
Kilenctől 109 éves korig ajánlják, mert egyrészt az a cél, hogy a gyerekeket a zenés hangjáték révén bevezessék a kortárs zene világába, másrészt pedig a felnőtteknek éppen olyan esztétikai élményt adjon a darab, mintha elmentek volna egy szimfonikus koncertre. A március 23-i bemutató különlegessége, hogy öt muzsikus és egy narrátor fogja a 6-os stúdióban élő adásban előadni, és az egész napos programra ingyenesen jöhetnek az érdeklődők.
– A zene helyenként nagyon érthető, hagyományos eszközökkel dolgozik, de rengeteg kortárs zenei eszköz is van benne. Azok a gyerekek, akik meghallgatják, ha később elmennek egy kortárs zenei koncertre, talán nem érzik majd idegennek ezt a zenei világot. Arra törekedtem, hogy mindenféle zenei gesztus egyenesen következzen a szövegből. Amikor kész lettem a darabbal, megláttam benne egy kétfelvonásos opera lehetőségét is – fejtegette a szerző.