Áll velünk szemben egy nagy család. De lehetne akár két kisebb is. Támaszkodjunk a kép címére: Család. Nem tudjuk eldönteni kinek-kinek a benne elfoglalt szerepét, sem a nemét, sem a megközelítő életkorát, be kell érnünk annyival, hogy vannak felnőttek, fiatal felnőttek és gyerekek. De akár egy háromgenerációs család is lehet Veszely Ferenc festményén. Ami olyan, mintha egy festmény elé egy szoborcsoportot helyezett volna. Az elsőre meghökkentő alkotás előtt nem lehet csak úgy elsétálni.
Mi is ez? Mit üzen? Áll a család, a tekintetek a messzeségbe vesznek. A szem a lélek tükre, kíváncsiság, közömbösség, félelem vagy rettenet érhető tetten az apró szempárokban. Ha a tekintet irányát követő képzeletbeli vonalakat húzunk a szemekből, feltűnik, hogy ezek a vonalak keresztezik egymást, mindenki mást lát vagy mást fürkészik. Mindenki a jövőbe néz és az a jövő nem tűnik túl biztatónak egyik irányban sem. Egy aprócska családtag viszont háttal áll, a családhoz tartozóan, mégis mintegy mögöttük.
Tekintetét nem láthatjuk, de el lehet képzelni: ő a múltba néz, amit ez esetben egy csatakép jelképez, törökök és magyarok nyilai röpködnek az irreálisan rózsaszín-ciklámen égen. Van itt más is, amin el lehet gondolkodni: a családtagok egymáshoz való, főként érzelmi viszonyán, és azon is, miért egy állatcsalád áll „a történelem viharában”, de ezt már önökre bízom. Ugyanúgy, mint a többi kiállított festmény, montázs, kollázs üzenetének megfejtését. A Veszely ’70–’19 című kiállítás március 21-ig látogatható a Hegyvidék Galériában.

Fotó: Havran Zoltán
Veszely Ferenc 1945-ben született az ausztriai Welsben. A Magyar Képzőművészeti Főiskolán, Barcsay Jenő, Kádár György és Konecsni György tanítványaként 1968-ban végzett. Külföldi tanulmányútjai során Berlint, Kairót és Londont érintette. A folyton kísérletező és megújulni tudó Veszely alapító tagja volt a Makói Grafikai Műhelynek, művészeti vezetőként tevékenykedett a Budavár Alkotóközösségben, majdnem másfél évtizedig volt a Magyar Iparművészeti Főiskola óraadó rajztanára, és vezette az előkészítő tanfolyamot. A Hungexpo grafikusaként járta a világot, és a Vidám Színpad szcenikusa volt tizenkét évig.