Meghalni, spicc-cipővel a lábon

Leblanc Gergely szerint Czank Lívia könyvének nagy erénye, hogy úgy marad személyes és érdekfeszítő, hogy közben mégis végig a szakmáról szól, és nem csúszik át a bulvárba.

Izsó Zita
2019. 03. 13. 14:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Czank Lívia több hónapot töltött a Magyar Állami Operaház művészeivel és munkatársaival, ennek köszönhetően páratlan közelségből mutatja be a művészeket és ezt a csodálatos, ám sokszor nagyon nehéz pályát A függöny mögött – A balett titkos világa című könyvében. Az olvasók követhetik a szerzőt a próbatermekbe, az öltözőkbe, a díszlet- és jelmezműhelyekbe, sőt még a titkos átjárókba, a zsinórpadlásra is. A számos érdekességen túl azonban ez a könyv különösen amiatt figyelemre méltó, mert sikerült eddig nem tapasztalt közelségbe hoznia a művészeket, akik teljes mértékben a bizalmukba avatták Czank Líviát. Elmesélték neki a tánc örömét, a fizikai nehézségeket, fájdalmaikat, sikereiket és kudarcaikat.

Nem véletlen, hogy Czank Lívia úgy fogalmazott, hogy a művészekkel folytatott beszélgetések után sokszor arra gondolt, ezt a könyvet már csak ő ronthatja el. „Ők tényleg mindent beleadtak. És bár a táncosok munkájuk során a testükkel kommunikálnak, mégis sikerült életre kelteniük, szavakba foglalniuk a történeteiket. Nekem tulajdonképp csak össze kellett szerkesztenem azt, amit elmondtak, így azt mondhatom, ez az egész csapatmunka volt, amiért nagyon hálás vagyok” – tette hozzá Czank Lívia, aki azt is hangsúlyozta: törekedett arra, hogy a vezető táncosoktól kezdve a tánckar tagjaiig mindenkit megszólaltasson, hiszen mindannyiuknak tapasztalatokkal rendelkezhetnek.

A könyvbemutatón a szerző a Magyar Nemzeti Balett két táncművészével, Földi Leával és Leblanc Gergellyel beszélgetett. Földi Leáról megtudhattuk, hogy kiskora óta balettművésznek készült, első gyermekkori emlékei is ahhoz kötődnek, hogy a spicc-cipőket próbálgatta. Ennek kapcsán Czank Lívia megjegyezte, hogy a könyvben is szerepel erről egy kedves gyermekkori történet. „Lea elmondása szerint egyszer egy gyerekkori barátnője megkérdezte, hogy szeretne meghalni, mert ő ágyban, párnák között. Lea azt mondta: spicc-cipővel a lábán” – avatta be a közönséget a szerző.

Leblanc Gergely a pályakezdés kapcsán hangsúlyozta: nagyon fontos, hogy az embernek legyenek példaképei, és hogy neki balettművészként talán az a legnagyobb öröm, amikor megvalósulnak a gyerekkori szerepálmai.

Földi Lea ennek kapcsán elmondta, hogy miként kapta meg élete első szólószerepét: amikor kitették a Don Quijote szereposztását, automatikusan a tánckarra vonatkozó részt nézte, és mivel nem találta ott a nevét, csodálkozni kezdett, hogyhogy nincs benne a darabban. Csak ekkor tévedt a tekintete a szólószerepeket jelző felső sorokba, és elképedve látta, hogy ő is kiemelt szerepet kapott. „Ez egy nekem nagyon különleges szerep, a Cigánylány szóló volt, aminek a pályám szempontjából is különleges jelentősége van. Ezután egyre több nagyobb szerepet kaptam” – tette hozzá Földi Lea.

Czank Lívia könyvében rengeteg ehhez hasonló, izgalmas élményt olvashatunk, Leblanc Gergely pedig megjegyezte, a könyv nagy erénye, hogy úgy marad személyes és érdekfeszítő, hogy közben mégis végig a szakmáról szól, és nem csúszik át a bulvárba.

Czank Lívia: A függöny mögött – A balett titkos világa. Jaffa Kiadó, 2019.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.